Historia marki Škoda

Škoda Auto jest jedną z najstarszych na świecie marek produkowanych samochodów. Czeska firma przetrwała dwie wojny światowe oraz trudny okres socjalizmu, a dziś święci zasłużone triumfy na całym świecie.

Za oficjalną datę powstania Škody przyjmuje się 1895 r., kiedy to dwaj zapaleńcy: Vaclav Klement oraz Vaclav Laurin otworzyli w miasteczku Mlada Boleslav fabrykę zajmującą się produkcją rowerów. Rower „Slavia” umożliwił wielu cyklistom wygranie wyścigów kolarskich i wpisanie się na stałe w historię tego pięknego sportu. W 1899 roku firma Laurin & Klement wypuściła na rynek pierwszy model motocyklu, który również szybko pobił na głowę inne jednoślady produkowane wówczas w Europie. Pojazdy L&K były świetnej jakości i szybko stały się znane na całym kontynencie, a później także w Azji oraz Australii.

Vaclav Klement i Vaclav Laurin

W 1905 roku zdolny duet wyprodukował pierwszy automobil o francuskiej nazwie Voiturette, który wykonany został w 44 egzemplarzach. Równolegle do rozwoju produkcji samochodów firma L&V zajmowała się również przemysłem zbrojeniowym. W 1925 roku Laurin & Klement, przekształceni kilka lat wcześniej w spółkę akcyjną, połączyli działalność z prężnie działającym przedsiębiorstwem metalurgicznym Škoda.

Nowy właściciel, nowe porządki

Škodę założył hrabia Waldstein w 1859 roku w Pilźnie, jednak już 10 lat później ogłosił bankructwo, a fabrykę sprzedał swojemu ostatniemu dyrektorowi – niejakiemu Emilowi Škodzie. Nowy właściciel zaczął eksperymentować z wytopem stali na potrzeby przemysłu zbrojeniowego, jednocześnie produkując świetnej jakość maszyny z gałęzi przemysłu ciężkiego, m. in. napędy i turbiny do statków. Po I wojnie światowej Škoda zaczęła wytwarzać również samochody. W 1923 roku firma podpisała kontrakt z przedsiębiorstwem Hispano-Suiza, a owocem tej współpracy był pierwszy automobil spółki: Škoda 25/100 wypuszczona na rynek w roku 1924.

Fuzja L&K oraz Škody zaowocowała powstaniem nowego koncernu przemysłowego o nazwie Grupa Škoda. W 1930 roku wydzielono z niego spółkę o nazwie ASAP, zajmującą się wyłącznie produkcją samochodów. Szybko pokonała ona wszystkich konkurentów na rynku czeskim, co udało się m. in. dzięki zastosowaniu produkcji opartej na liniach montażowych. Na owe czasy metoda ta była rewolucyjna i pozwalała na wyprodukowanie aż 85 samochodów dziennie. W 1934 roku na rynek wszedł model Skoda 418 Popular, który dzięki niskiej cenie i dobrej jakości szybko stał się niezwykle popularny wśród szerokiego grona klientów. Przed II wojną światową pojawiło się kilka modeli aut, które przeznaczone były do różnych celów i dla różnych grup użytkowników.

W latach 1922-1924 wyprodukowano łącznie 106 sztuk, zarówno osobowych, jak i użytkowych.
Škoda/100

Tyłem na przód

Podczas wojny koncern został przejęty przez III Rzeszę. Produkcja skupiała się głównie na zaspokajaniu potrzeb militarnych, choć równocześnie kontynuowano wytwarzanie samochodów i różnego rodzaju maszyn. W drugiej połowie lat 40. i w latach 50. sytuacja nie uległa wielkiej zmianie. Škoda otrzymała nową nazwę i stała się przedsiębiorstwem państwowym, posiadającym monopol na produkcję samochodów osobowych. Wciąż jednak przemysł ciężki oraz zbrojeniowy były zdecydowanie faworyzowane. Nowy model – Škodę Spartak – wypuszczono na rynek dopiero w roku 1953. Jednak prawdziwym hitem okazała się kultowa Škoda Octavia z 1959 roku. Do roku 1964 sprzedano ponad 360 tys. egzemplarzy tego samochodu.

Škoda Octavia z 1959 r.

Produkowane dotychczas samochody Škoda charakteryzowały się umieszczeniem silnika w tylnej części pojazdu. W 1987 roku zaprezentowano zmodernizowany model Favorit, który w zgodzie z obowiązującymi tendencjami posiadał silnik z przodu auta. Samochód cieszył się wielką popularnością jeszcze długo po przemianach ustrojowych z końcówki lat 80.

Wielkie zmiany rozpoczęły się w spółce w roku 1991, kiedy to 30% akcji wykupił Volkswagen. Pierwszym modelem wyprodukowanym we współpracy z niemieckim koncernem była Škoda Felicia, obecna w produkcji w latach 1994-2001. Następnie zastąpiła ją Škoda Fabia. W 1996 roku na rynku pojawiła się nowa Škoda Octavia z nowoczesną płytą podłogową opracowaną nie gdzie indziej, ale właśnie w Czechach. Cztery lata później Volkswagen stał się jedynym akcjonariuszem Škody.


Wielkoformatowa pocztówka

W 2015 r. Škoda obchodziła 120 rocznicę istnienia marki. Z tej okazji w Poznaniu na ścianie kamienicy przy Alejach Marcinkowskiego 26 powstał mural oparty na pocztówce z lat 30. XX w. Ukazuje on ówczesny wygląd ulicy, przy której znajdował się niegdyś salon Škody – nieprzypadkowo więc na widokówce pojawiła się Škoda Popular Monte Carlo z 1937 r. Mural wykonał australijski artysta Guido van Helten, którego wielkoformatowe graffiti powstały w wielu miastach Europy i Australii.

Dziś Škoda posiada ponad 3200 salonów na całym świecie. Ciągle wzrastająca roczna sprzedaż samochodów od 2014 roku wynosi ponad milion sztuk. Marka prężnie rozwija się m. in. na rynku chińskim, gdzie w ciągu 10 lat sprzedano więcej niż 2 miliony samochodów. Nowy model Škody – zgrabny i kompaktowy SUV Vision X będzie dostępny w salonach od 2019 roku. W planach na kolejne lata jest wyprodukowanie modeli samochodów hybrydowaych, a następnie elektrycznych. Jeden z nich – Skodę Vision E, mogliśmy podziwiać na tegorocznych targach Poznań Motor Show 2018.

Poznański mural

Dodaj komentarz