Prezentujemy historyczną podróż po logotypach trzech marek koncernu Volkswagena.
Chyba każdy zdaje sobie sprawę z tego, że logotypy firm motoryzacyjnych muszą być charakterystyczne i zapamiętywalne. Ich celem jest przedstawienie charakteru marki przy jednoczesnym zachowaniu prostej formy. Przez lata zmieniały się trendy i oczekiwania wobec tych symboli, co niewątpliwie wpływało na ich wygląd. Przedstawiamy pokrótce historię emblematów Volkswagena, Skody i Seata.
Seat
Logo hiszpańskiej marki w pierwszych latach jej istnienia zupełnie nie przypominało tego logotypu, jaki znamy dzisiaj. Z racji, że na początku swojej działalności w latach pięćdziesiątych firma współpracowała z Fiatem, to właśnie do obowiązującego wówczas symbolu włoskiego producenta podobny był ówczesny emblemat SEATa. Czerwień, wyraźne liternictwo oraz skrzydła w połączeniu tworzą znak, który z perspektywy czasu może wydawać nam się nieco zbyt przeładowany, jednak w chwili premiery był odbierany nadzwyczaj entuzjastycznie.
Zmiany, które pojawiły się w latach sześćdziesiątych, w dalszym ciągu upodabniały logotyp firmy do znaku obecnego na maskach Fiatów, lecz tym razem zrezygnowano ze skrzydeł i postawiono na formę koła. W dalszym ciągu obecny był kolor czerwony oraz charakterystyczne litery, jednak poprzez znacznie prostszą formę firma podkreślała dążenie do nowoczesności.
Lata siedemdziesiąte przyniosły jeszcze większe uproszczenie symbolu – postawiono na samą nazwę firmy wpisaną białymi literami w czarne kwadraty.
Błękit pozostał obecny w emblemacie obowiązującym od lat osiemdziesiątych, jednak pojawił się wyraźny znak charakterystyczny: duża litera S. Jej cztery wewnętrzne ukośne linie symbolizować miały La Avenida Diagonal – aleję, która przecina Barcelonę na pół. To zresztą nie jedyny moment, w którym marka nawiązuje do swojego kraju pochodzenia: wiele modeli firmy zostało nazwanych od hiszpańskich miast, że wspomnimy tylko Toledo, Alhambrę czy Cordobę. Liczba wspomnianych wcześniej linii w logotypie zmieniała się w ostatnich latach: od trzech w 1992, przez dwie w 1999 roku, aż do jednej linii po ostatecznej modyfikacji symbolu w 2012 roku. Z kolei w zeszłym roku SEAT odszedł od czerwieni, ponownie obecnej w identyfikacji marki od 1999 roku, na rzecz srebra i czerni.
Skoda
Za zupełne początki marki Skoda uznaje się rok 1895, gdy Vaclav Laurin oraz Vaclav Klement postanowili wspólnie wytwarzać rowery pod szyldem Slavia. Pierwsze logo przedstawiało koło rowerowe, które otoczone było liśćmi lipy – mitologicznym symbolem narodów słowiańskich. Później znak został poszerzony o nazwiska założycieli i siedzibę firmy: miasto Mladá Boleslav.
Cztery lata później rozpoczęli produkcję motocykli, by w roku 1905 wprowadzić na rynek swój pierwszy samochód. W tym czasie nieustannie poszukiwali odpowiedniego logotypu wciąż go urozmaicając. Kolejne wersje logotypu coraz bardziej uwydatniały nazwiska założycieli. Klement i Laurin nie mogli jednak zdecydować się na jeden znak wobec czego niejednokrotnie oznaczali swoje produkty dwoma symbolami jednocześnie. Napis Laurin & Klement umieszczane było zwykle na przedzie pojazdu (co ciekawe można je spotkać również współcześnie – niektóre modele Skody nadal opatrzone są tym logotypem).
Sama nazwa Skoda pojawia się dopiero w 1925 roku. Rok później na pojazdach tej marki pojawia się nie tylko owal z wpisaną nazwą producenta, ale również charakterystyczny logotyp przedstawiający strzałę ze skrzydłem. Inspiracją do jego stworzenia było indiańskie nakrycie głowy z pióropuszem. Motyw miał symbolizować postęp i ruch w przyszłość.
Główny zarys symbolu od lat pozostaje taki sam, jednak w międzyczasie zmieniały się pewne szczegóły: do 1995 roku logotyp był czarny lub granatowy, w latach dziewięćdziesiątych wprowadzono kolor oraz wpisano w okrąg nazwę firmy, by ostatecznie w 2011 roku znacząco uprościć emblemat. Od tego czasu przeprowadzono tylko jedną kosmetyczną poprawkę: w 2015 roku przeniesiono nazwę firmy pod symbol.
Volkswagen
Pierwsze dwa wcielenia logotypu Volkswagena pochodzą odpowiednio z 1937 i 1939 roku. Okrąg, w który wpisany są litery V oraz W bardziej przypomina koła zębate niż faktyczne koło. Widać jednak podstawę emblematu. który przetrwał do dnia dzisiejszego.
Po II wojnie światowej znacząco uproszczono emblemat do symbolu, który dobrze znamy, jednak w międzyczasie przechodził on różnego rodzaju modyfikacje: w latach 1960–1967 odwrócono jego kolory oraz wpisano logo w kwadrat.
Logotyp w latach 1967-1978 porzucił czerń na rzecz koloru niebieskiego. Następnie (ponownie!) odwrócono kolory symbolu, by w 1989 roku rozjaśnić błękit i zmniejszyć przestrzeń między V a W.
Rok 1995 przyniósł nam wersję, którą do dnia dzisiejszego po różnych drobnych modyfikacjach możemy znaleźć na samochodach oraz w materiałach promocyjnych Volkswagena: pogrubiono zewnętrzny okrąg oraz dobrano ciemniejszy odcień niebieskiego. Przez krótki okres (w latach 1999-2000) obowiązywała wersja z delikatnym gradientem na środku.
Od 2000 roku modyfikacje symbolu były już nieznaczne – nabierał on przede wszystkim trójwymiarowości, a aktualna wersja z odbiciem imitującym gradient wersji z 1999 roku pojawiła się 6 lat temu.