Montaż i demontaż kół rowerowych – kilka wskazówek technicznych od Radka Kozala

Rozwój rynku rowerowego jest tak prężny, że dosłownie zeszłoroczny rower okazuje się przestarzały technologicznie. Nowe rozmiary kół, geometrie ram, technologie amortyzacji, różne rodzaje mocowań kół… mogą utrudnić lub nawet zniechęcić do transportowania roweru samochodem. Tymczasem… niepotrzebnie! Postaram się w możliwie najprostszy sposób pokazać, co może utrudnić Ci rozłożenie roweru i jak sobie z tym poradzić.

 

Demontaż przedniego koła

Obecnie wyróżniamy przede wszystkim 2 rodzaje zacisków przedniego koła: klasyczną oś 8 mm oraz tzw. „grubą” 20 mm. Sposób ich obsługi zależny jest od producenta. W zależności od producenta, wystarczy je po prostu odkręcić jak wieczko słoika lub ewentualnie najpierw odblokować poprzez pociągnięcie do siebie, a potem po prostu odkręcić, trzymając z drugiej strony widelca za plastikowy „korek”, aby nie kręcił się razem z zaciskiem.

Większość widelców przednich skonstruowana jest w taki sposób, by w razie rozluźnienia się zacisku, chronić rowerzystę przed wypadnięciem koła z widelca. Dlatego aby zdjąć koło, oś musi być rozkręcona na minimum 90% swoich możliwości. Jeżeli koło wciąż nie chce wyjść, upewnij się, czy nie blokuje go np. hamulec (tzw. V-brake, czyli „szczęki” stosowane są w budżetowych rowerach górskich, rowerach szosowych oraz miejskich).

Demontaż tylnego koła

W odróżnieniu od koła przedniego, koło tylne wystarczy tylko odblokować poprzez pociągnięcie zacisku do siebie. Nie ma potrzeby odkręcania śruby zacisku*.

Stań obok roweru z jego lewej strony, trzymając rower za ramę lewą ręką tak, by unieść koło. Upewnij się, że łańcuch jest na najniższym biegu kasety. Jeśli zacisk jest poluźniony, wystarczy delikatnie prawą ręką (kciukiem) popchnąć za wózek przerzutki (w kierunku przedniego koła) i koło powinno dosłownie wypaść. Być może trzeba będzie je lekko „puknąć” od góry – efekt powinien być ten sam. 🙂

*wyjątkiem mogą być zaciski marki DT Swiss, które po prostu się odkręca (jak na zdjęciu powyżej)

Montaż tylnego koła



Upewnij się, że tylna przerzutka jest ustawiona na ostatnie przełożenie. Trzymaj rower jak przy demontażu koła. Podłóż koło, przekładając łańcuch nad osią zacisku po stronie kasety (zwanej też często potocznie: zębatkami, wolnobiegiem, tarczami). Lekko naciskając wózek przerzutki ku dołowi nałóż łańcuch na ostatnią zębatkę kasety. Koło powinno wskoczyć na swoje miejsce. Jeśli nie, a posiadasz hamulce tarczowe – upewnij się, czy tarcz nie zablokowała się między klockami hamulcowymi a tłoczkami. Prościzna.

Jeśli interesuje cię tematyka związana z rowerami i ich transportem zachęcamy do przeczytania również innych artykułów Radka: Jak przewozić rower samochodem.

One Reply to “Montaż i demontaż kół rowerowych – kilka wskazówek technicznych od Radka Kozala”

Comments are closed.