Krótka historia SEATa

Mało kto wie, że do powstania SEATa przyczyniła się firma… Fiat! Więcej ciekawostek na temat marki znajdziecie w naszej ekspresowej historii hiszpańskiego koncernu!

9 maja 1950 roku zostało założone przedsiębiorstwo Sociedad Española de Automóviles de Turismo (Hiszpańskie Towarzystwo Samochodów Osobowych), w skrócie SEAT. Firmę wspólnie założyli Hiszpański Narodowy Instytut Przemysłu, siedem banków oraz wspomniany już włoski koncern FIAT, który pozwolił Hiszpanom produkować swoje modele na specjalnej licencji. Współpraca z Włochami miała pomóc w uniknięciu podstawowych błędów, jeśli chodzi o początkowe stadia rozwoju firmy. Pierwsza fabryka SEATa powstała w Zona Franca w Barcelonie – mieście, które już od lat było hiszpańskim centrum, jeśli chodzi o produkcję samochodów krajowych i zagranicznych. Dzięki temu Barcelona mogła zaoferować marce wykwalifikowanych pracowników, a także odpowiednią przestrzeń oraz warunki.

Narodziny kultowego modelu

Ogromną rolę w rozwoju SEATa miał model 600, dobrze znany również ze swojej włoskiej wersji. To małe i zwinne autko zmotoryzowało kraj – Seat 600 niejednokrotnie był pierwszym autem w hiszpańskich rodzinach – a jednocześnie pozwoliło firmie bardzo szybko stać się znaczącym graczem na rynku motoryzacyjnym. Współpraca z włoskim producentem trwała przez dziesiątki lat – w tym czasie SEAT wypuścił na rynek swoje wersje takich modeli, jak 124, 127, 850, 1500, 131 i 132. Na początku lat osiemdziesiątych FIAT i SEAT na skutek różnego rodzaju nieporozumień i kłótni rezygnują z dalszej współpracy. Szerokim echem w świecie odbija się proces sądowy wytoczony Hiszpanom przez Włochów, który dotyczy rzekomego niezwykle obszernego podobieństwa SEATa Ronda do FIATa Ritmo – na szczęście w tym sporze to Hiszpania triumfuje.

Reklama Seata 600.

Po rozwodzie z włoską firmą SEAT nie pozostaje długo zdany na siebie – z końcem września 1982 Hiszpanie podpisują umowę z Volkswagenem. Pierwszy model wyprodukowany we współpracy z niemieckim koncernem pojawia się jednak dopiero w 1991 i jest nim Toledo. Nie oznacza to, że przez te niemal dziesięć lat SEAT stoi w miejscu: w 1984 roku powstaje pierwsza generacja legendarnej Ibizy, dwa lata później firma zaczyna ekspansję na rynki europejskie, a w 1990 roku Volkswagen nabywa większość akcji hiszpańskiej marki. W latach osiemdziesiątych SEAT również dystrybuuje u siebie część modeli Audi oraz VW w swoich własnych salonach.

Lata 90.

Lata dziewięćdziesiąte przyniosły firmie niebywałą okazję promocyjną w postaci Igrzysk Olimpijskich, które w 1992 roku odbywały się w Barcelonie – SEAT staje się wówczas główną marką motoryzacyjną wspierającą to wydarzenie. Kolejne lata to przenosiny z barcelońskiej Zona Franca do Martorell (1993), wprowadzenie do sprzedaży vana Alhambra produkowanego wspólnie z Fordem Galaxy i VW Sharanem w portugalskiej Palmeli (1995), premiera następnej generacji modelu Toledo (1998) oraz prezentacja nowego logotypu w 1999 roku.

1992 – SEAT jako główna marka motoryzacyjna wspierająca Igrzyska Olimpijskie Barcelonie.

XXI wiek to dla SEATa powrót do sportów motorowych, znaczące liftingi najważniejszych modeli, oparte na wyjątkowo wówczas nowatorskim prototypie nazwanym Salsa, a także próba podbicia serc przedstawicieli klasy średniej modelem Exeo. Jedno przez te lata się nie zmieniło – SEAT cały czas stara się tworzyć praktyczne auta, które mają w sobie nutkę hiszpańskiego szaleństwa.