SUV-y – przyszłość motoryzacji?

Obecnie każdy producent samochodów ma w swojej ofercie przynajmniej jednego SUV-a. Skąd bierze się popularność takich aut i co to oznacza?

Od kilku lat segment samochodów typu SUV, czyli większych od standardowych aut kompaktowych, lecz jednocześnie niebędących jeszcze terenówkami, stale rośnie. Nie ma marki motoryzacyjnej, która nie chciałaby skorzystać z obecnego zainteresowania klientów tego typu autami. Z czego to wynika i jak to wpływa na dalsze plany koncernów motoryzacyjnych?

Powszechnie uważa się, że na przełomie XX i XXI wieku narodziły się SUV-y jako takie. To właśnie wtedy po raz pierwszy niektórzy producenci zaczęli wprowadzać do swojej gamy modelowej małe terenówki, które niekoniecznie miały poruszać się poza asfaltowymi drogami. Oczywiście, za ich solidnym wyglądem szły także możliwości terenowe, ale przede wszystkim miały być to pojazdy uniwersalne.

O boomie na tego typu samochody mówi się jednak dopiero w XXI wieku, kiedy to właśnie ta klasa aut zaczęła zdobywać hurtem rankingi sprzedaży. Klienci uznali, że wóz mogący pomieścić typową rodzinę wraz ze sporym bagażem, a także oferujący możliwość jazdy w terenie, to znacznie lepsze rozwiązanie od typowego minivana czy też kombi.

Stąd tak szeroki wybór wspomnianych aut w gamach modelowych poszczególnych marek koncernu Volkswagen. Zarówno Seat, jak i Skoda oraz Volkswagen, oferują mniejsze i większe SUV-y, dopasowane swoim wyposażeniem i możliwościami do oczekiwań klientów. Seat Arona oraz VW T-Cross to najmniejsze tego typu auta, które mają trafić szczególnie do młodych kierowców. Skoda Karoq, VW T-Roc oraz Seat Ateca to kompaktowe crossovery, będące bardziej muskularne oraz lepiej wyposażone od swojego młodszego rodzeństwa. Z kolei VW Tiguan Allspace, Seat Tarraco oraz Skoda Kodiaq to siedmiomiejscowe auta, stanowiące segment najbardziej luksusowych i uniwersalnych samochodów ze wszystkich oferowanych przez daną markę SUV-ów.

Oferta SEAT-a

Od lewej: Seat Arona, Ateca i Tarraco.

Oferta Volkswagena

U góry VW Tiguan, poniżej model T-cross.

 

Oferta Skody

Skoda Kodiaq i Skoda Karoq.

 

Tarraco oraz T-Cross to najnowsze modele spośród wyżej wymienionych, które w idealny sposób uzupełniają ofertę Seata i Volkswagena. Niezależnie od potrzeb, klienci każdej z marek mogą znaleźć idealnego SUV-a dla siebie. Osoby zainteresowane takimi samochodami dokładnie porównują parametry określonych wozów, by jak najlepiej pasował do ich oczekiwań. Przy tak rozbudowanej gamie modelowej Seata, Skody i Volkswagena nie jest to problemem – ich różnorodność stanowi największy plus.

A jaka będzie przyszłość tego segmentu? Na razie nie zapowiada się na to, aby szał na SUV-y szybko się zakończył, gdyż klienci nieustannie są zainteresowani takimi autami. Statystyki sprzedanych aut mówią same za siebie – koncern Volkswagen ze swoimi SUV-ami znajduje się w czołówce najchętniej kupowanych wozów. To tylko potwierdza, że szeroki wybór różnych modeli ma sens i rację bytu, oraz że taki stan rzeczy jeszcze potrwa.