Awaria, wypadek, kradzież podczas wakacji za granicą – co warto wiedzieć?

Awaria samochodu lub skradziony podczas zagranicznego pobytu portfel to z pewnością sytuacje, których chcemy uniknąć na wakacjach. Niestety może to spotkać każdego z nas i to w najmniej oczekiwanym momencie. Jak skutecznie zapobiegać i jak radzić sobie w awaryjnych sytuacjach za granicą? Podpowiadamy.

Awaria samochodu

Ciężko byłoby znaleźć gorszy moment na zepsucie się auta niż zagraniczny wyjazd z rodziną. Jesteś daleko od domu, nikogo nie znasz i nie wiesz z kim się skontaktować. Chociaż sytuacja wydaje się niełatwa, są sposoby na to, aby sobie z nią poradzić. W przypadku awarii samochodu postępowanie uzależnione jest od tego, czy posiadamy ubezpieczenie assistance oraz jaki jest jego zakres. Gdy mamy wykupioną polisę, konieczne jest skontaktowanie się ze swoim ubezpieczycielem. Jeśli awaria jest niewielka, pomoc zostanie nam udzielona na miejscu. Jeżeli jednak problem będzie większego kalibru, auto zostanie odholowane do warsztatu samochodowego.

Ważne, aby zakres usług obejmował naprawy na miejscu, holowanie samochodu, a także możliwość kontynuowania podróży na koszt ubezpieczyciela. Bezpłatny wynajem pojazdu zastępczego, czy też pomoc tłumacza lub pożyczka na zaskakujące nas wydatki, to również bardzo istotne kwestie. A co, gdy nie mamy wykupionej usługi assistance? Wtedy schemat działania jest podobny, ale niestety będziemy musieli liczyć się z wysokimi wydatkami, które mogą skutecznie zepsuć nam wakacyjny humor. 

Wypadek

Podczas każdej podróży, również tej zagranicznej możemy stać się uczestnikiem wypadku. Według policyjnych statystyk, co dziesiąta kolizja polskiego pojazdu ma miejsce właśnie za granicą. Nawet najostrożniejszym kierowcom może się to przytrafić. Należy wtedy postępować tak, jak zachowalibyśmy się w podobnej sytuacji w Polsce. Przede wszystkim zabezpieczamy miejsce zdarzenia, a następnie włączamy światła awaryjne. Dla bezpieczeństwa wkładamy kamizelkę odblaskową i ustawiamy trójkąt ostrzegawczy. Jeśli potrzebujemy pomocy dzwonimy na europejski numer 112. Jeżeli wypadek jest niegroźny i pozwala na dalsze przemieszczanie się, jak najszybciej usuwamy auto z drogi. Możemy także zrobić zdjęcia szkód dla swojego ubezpieczyciela oraz spisać zeznania świadków. Pamiętajmy: aby uzyskać zwrot środków od ubezpieczyciela, należy przechować wszystkie rachunki związane z likwidacją szkody.

Wybierając się w podróż warto zabrać ze sobą druk oświadczenia o kolizji, najlepiej w dwóch egzemplarzach – w języku polskim oraz angielskim. Dokument taki można pobrać na stronie pbuk.pl. Przestrzegamy przed podpisywaniem dokumentów w języku, którego nie znamy. 

Kradzież

Kradzieże rzeczy osobistych notuje się przez cały rok, lecz ich nasilenie przypada właśnie w wakacje. W trakcie letnich podróży jesteśmy skupieni głównie na odpoczynku i często zdarza nam się być rozkojarzonym i mniej czujnym. Nieuwagę turystów wykorzystują kieszonkowcy. W miejscach zatłoczonych, takich jak ulice handlowe, targowiska czy środki komunikacji miejskiej starajmy się zabezpieczyć ważne dokumenty i pieniądze. Najlepiej rozłożyć je w kilka miejsc i unikać noszenia przy sobie dużej ilości gotówki. Jeżeli jest możliwość, korzystajmy z depozytów hotelowych. Mimo wakacyjnego rozluźnienia pilnujmy swojego bagażu. Torebki i plecaki warto nosić przed sobą, szczególnie gdy poruszamy się w tłumie. Jeśli jednak, mimo zachowania środków ostrożności, padliśmy ofiarą kradzieży – nie panikujmy. 

W przypadku utraty telefonu komórkowego należy skontaktować się z infolinią swojego operatora i zablokować kartę SIM (używając do tego celu innego telefonu lub poprzez Internet). Nie należy od razu blokować numeru identyfikującego IMEI – pozwala on zidentyfikować nasze urządzenie przez policję.

Gdy stracimy dowód osobisty, należy najpierw zgłosić to w lokalnej jednostce policji i go zastrzec. Przed podróżą warto też założyć bezpłatne konto w BIK (Biuro Informacji Kredytowej). Dzięki temu mamy możliwość zastrzegania dowodu osobistego on-line. Nawet po kilku minutach naszą wiadomość otrzymają wszystkie banki w Polsce. Podobnie wygląda to w przypadku kradzieży paszportu. W pierwszej kolejności powinniśmy skontaktować się z policją, a następnie udać się do konsulatu RP. Tam należy złożyć wniosek o paszport tymczasowy. 

Gdy skradzione zostaną karty płatnicze, trzeba jak najszybciej zablokować je w banku. Można to zrobić on-line lub telefonicznie. Jeżeli nie znamy numeru, zadzwońmy na infolinię Zintegrowanego Systemu Zastrzegania Kart Płatniczych: 828 828 828, która działa na całym świecie.