Premiera Škoda Kamiq

W marcu 2019 r. Škoda zrobiła kolejny duży krok. To właśnie wtedy w Genewie zadebiutował nowy członek rodziny SUV-ów: Kamiq. Już niedługo znajdziecie go w polskich salonach samochodowych. Jaki jest i co go wyróżnia?

Jaki jest Kamiq?

Kamiq to całkiem nowy SUV w rodzinie Škody. Jako młodszy brat Kodiaqa i Karoqa stał się odpowiedzią marki na potrzeby kierowców i rosnący popyt na miejskie crossovery, których sprzedaż w Europie wciąż rośnie. Nie jest to jednak banalna odpowiedź. Kamiq bowiem w doskonale zbilansowany sposób łączy zalety samochodu terenowego i osobowego. Jest praktyczny i komfortowy, dzięki czemu będzie idealnym towarzyszem tak miejskiej jazdy, jak i dalekich wypraw. Jego konstrukcja opiera się na platformie modułowej MQB A0. Auto ma 1 531 mm wysokości, 4 241 mm długości, 1 793 mm szerokości, przy rozstawie osi 2 650 mm. Te wymiary sprawiają, że Kamiq wyposażony jest w najdłuższe wnętrze w swojej klasie. Co więcej, ma też ogromny bagażnik o pojemności 400 l, po złożeniu foteli osiągający 1395 l.

Co go wyróżnia?

Wrażenie robi jego nadwozie, niebanalne wzornictwo oraz liczne innowacje. Jego dumna sylwetka jest zgodna z najnowocześniejszą stylistyką marki i rozwija pomysły zapoczątkowane przez Kodiaqa i Karoqa, a później kontynuowane przez Scalę. Jednocześnie w konfrontacji ze swoimi poprzednikami wypada najodważniej i najnowocześniej. Intrygującego i drapieżnego wyglądu dodają mu pociągłe lampy z krystalicznymi efektami. To dwuczęściowa konstrukcja reflektorów LED ze światłami do jazdy dziennej, umieszczona nad głównymi lampami. W porównaniu do Kodiaqa i Karoqa wyróżnia go wyższe usytuowanie foteli, lepsza widoczność przy manewrach oraz łatwe wsiadanie przez większy prześwit. Kamiq to także pierwszy samochód Škody, który wyposażony jest w dynamiczne kierunkowskazy z przodu i z tyłu. 

Jakie ma wnętrze?

Wnętrze Kamiqa to kontynuacja stylistyki znanej z prototypu Vision RS. Dlatego też centralnym elementem stał się tu wyświetlacz systemu multimedialnego. Doskonale współgra z nim wirtualny kokpit, którego przekątnej 10,25 cala nie dorównuje żaden inny znany z modeli Škody. Na pokładzie Kamiqa znajdziemy innowacyjne systemy wspomagania kierowcy, które zadbają o jego bezpieczeństwo i wygodę. Wśród nich absolutną podstawą są Lane Assist i Front Assist. Obok nich dostępne są tempomat, obsługa głosowa, a także Side Assist i Park Assist. Nowy SUV wyposażony jest także w innowacje z dziedziny Connectivity, umożliwiające stałe połączenie z Internetem.

Co kryje pod maską?

Podstawową jednostką, która napędza Kamiqa jest trzycylindrowy silnik 1.0 TSI dostępny w dwóch wersjach. Pierwsza z nich, o mocy 95 KM, współpracuje z 5-biegową przekładnią. Druga ma moc 115 KM i współgra z 6-biegową skrzynią biegów lub 7-stopniowym DSG. Więcej mocy Kamiqowi dostarczą czterocylindrowy silnik benzynowy 1.5 TSI (150 KM) z systemem dołączania dwóch cylindrów oraz silnik Diesla 1.6 TDI (115 KM) oferowany z 6-biegową skrzynią manualną i DSG. 

Imię ma znaczenie

Tak jak w przypadku wszystkich modeli Škody, najnowszy SUV otrzymał imię, które odzwierciedla jego charakter. Kamiq to nazwa zaczerpnięta z języka Inuitów, którzy zamieszkują północną Kanadę i Grenlandię. Oznacza zdolność dopasowania się do każdej sytuacji i idealnie współgra z naturą dostojnego SUV-a. Wpisuje się także w nazewnictwo pozostałych modeli w tej gamie, ponieważ zaczyna się na „K” i kończy na „Q”.

Krok w przyszłość

Kamiq stał się kluczowym elementem realizowanej kampanii modelowej Škody, która do końca 2022 planuje wzbogacić swoje portfolio o ponad 30 nowych modeli. Czy wkrótce dołączy do grona najpopularniejszych aut w Polsce, tak jak Octavia i Fabia? Pewne jest jedno, kiedy wyjedzie na ulice będzie przyciągał wzrok, intrygował i zachwycał. Stanie się idealnym towarzyszem tak miejskiej jazdy, jak i dalekich wypraw.