Skoda Motorsport: historia marki w sportach motorowych

Skoda jest niezwykle dumna ze swojej bogatej historii wyścigowej. Założyciele Vaclav Laurin oraz Vaclav Klement sto osiemnaście lat temu rozpoczęli pełną sukcesów historię związaną ze sportami motorowymi. Obecnie Skoda to jeden najbardziej liczących się producentów w motorsporcie, między innymi dzięki zdolnym i profesjonalnym kierowcom oraz dopieszczonym do perfekcji pojazdom.

Początek: 1901 – 1911

Rajd Paryż-Berlin (30.06.1901) zapoczątkował historię Skody w motorsporcie. Główną rolę odegrał doświadczony kierowca Narcis Podsadnicki (z Mladej Boleslavi), prowadził on motocykl Laurin & Klement z jednocylindrowym silnikiem. Trzy lata później we Francji sukces odniósł F. Toman. Były to wyścigi motocyklowe Coupe Internationale o Puchar Gordona Benetta. Ustanowił on rekord okrążenia, przez co został okrzyknięty bohaterem zawodów. Motocykle L&K od 1905 roku były niepokonane i zajmowały pierwsze miejsca w wyścigach po terenach górskich. W 1908 roku Laurin i Kliment zaczęli interesować się wyścigami samochodowymi. Pierwsze sukcesy odniósł O. Hieronimus, projektant 5 litrowego samochodu FCS z 4 cylindrowym motorem o mocy 95 KM.  Ustanowił on rekord prędkości wynoszący 119 km/h na torze Brooklands w Wielkiej Brytanii. W roku 1911 Klement polecił zaprojektować Hieronimusowi typowo rajdowy samochód wyposażony w czterocylindrowy silnik o pojemności 5000ccm – Skodę FCR. 

Okres międzywojenny

W tym okresie pojawiła się nowa generacja samochodów marki Skoda, które wsparte były na ramie centralnej. Na początku 1936 roku w Rajdzie Monte Carlo – organizowanym corocznie przez Automobile Club de Monaco, bardzo dobrze wystartował Popular Roadster. Pierwsza edycja tego rajdu została zorganizowana w 1911 roku, co uczyniło go najstarszym kontynuowanym cyklicznie rajdem samochodowym na świecie. 

II wojna światowa

Podczas II wojny światowej fabryka w Mladej Boleslavi została zniszczona. Jednak udało się ją w krótkim czasie odbudować. Już pod koniec 1949 roku Skoda wyprodukowała nowy model Sport – typ 966 o pojemności 1221 ccm oraz mocy 50 KM. Został on z dużym sukcesem wystawiony w wyścigu 24h Le Mans, polegającym na przejechaniu jak największej liczby okrążeń w ciągu jednej doby. Pierwszy taki wyścig odbył się 26 maja 1923 roku.

Skoda 1100 OHC 

W połowie 1956 roku rozpoczęły się prace nad autami wyczynowymi nowej generacji. Skoda 1100 OHC to nowy model z karoserią z włókna szklanego, skonstruowany w 1957 roku. Pojazd wyposażony został w umieszczony z przodu, zmodyfikowany, rzędowy silnik Skody 440 o pojemności 1089 cm³ i mocy 70 kW (95 KM) przy 7700 obr./min typu DOHC z dwoma gaźnikami Jikov. Rozpędzał się do prędkości 210 km/h. Sezon wyścigowy w 1958 roku był dla Skody 1100 niezwykle udany, wygrała prawie wszystkie wyścigi.

Skoda 1000 MB i 100/110

Po 10 latach czechosłowacka fabryka w 1964 roku zaprezentowała kolejny udany model Skody 1000 MB. W 1970 roku, podczas Europejskich Mistrzostw Samochodów Turystycznych organizowanych przed FIA, kierowana przez V. Bobka Skoda 1000 MB wielokrotnie zwyciężała. W 1969 roku w Kvasinach fabryka ruszyła z produkcją kolejnego modelu 100/110. Stał się on bazą dla kilku prototypów oraz pojazdów niskoseryjnych, takich jak np. Skoda 110 Super Sport. Inspiracją dla projektantów tego nadwozia był Lotus Europa. Jedyny powstały egzemplarz zaprezentowano w 1972 roku w Brukseli. 

Skoda 130 RS – 1977 rok

Skoda 130 RS – to piękne sportowe coupé posiadało wzmocnioną konstrukcję tylnosilnikową modelu 110 R. Pojemność silnika 1289 ccm, moc 130 KM, prędkość maksymalna 210 km/h. Skoda w 1977 roku uzyskała rajdową homologację FIA i w Rajdzie Monte Carlo wystawiła swoje trzy załogi. Dwie z nich zdeklasowały pozostałych konkurentów zajmując pierwsze miejsca w swojej klasie (A2 do 1300 cm3) i odpowiednio 12. i 15. w generalnej klasyfikacji. 

Kolejne lata

W 1978 roku załoga czechosłowackiej fabryki wygrała swoją grupę w rozgrywanym od 68 lat Rajdzie Acropolis, zajmując 9 pozycję w klasyfikacji generalnej. Natomiast 2 lata później zdobyła tytuł wicemistrza Europy, a w 1981 roku mistrza Europy na torach w kategorii zespołowej. W 1994 roku zespół Triner – Klima odniósł spektakularne zwycięstwo Skodą Favorit w swojej klasie w Rajdzie Wielkiej Brytanii. Jest to jeden z najstarszych i najbardziej renomowanych rajdów samochodowych na świecie. W 1932 roku odbyła się jego pierwsza edycja. W 1994 roku team Sibera – Gross wygrał pierwsze miejsce Skodą Favorit w swojej klasie. Zaowocowało to zwycięstwem w tej kategorii w końcowej klasyfikacji Mistrzostw Świata.

Pomiędzy czerwcem 1999 roku a wrześniem 2000 Octavia WRC dotarła do mety we wszystkich kolejnych rajdach. W połowie 2000 roku wyposażono ją w mocniejszy silnik, znacznie zmniejszono wagę nadwozia oraz poprawiono aerodynamikę spojlerów.

Kolejny model to Skoda Fabia WRC, została zbudowana na podstawie modelu Fabia RS i przygotowana do startów w sezonie 2005. Właśnie w tym roku Fabia WRC zastąpiła Octavię WRC w zespole Skoda Motorsport. 

Rok 2008 to udany debiut  Fabii S-2000 w rajdzie Barum Zlin. Model stworzony został zgodnie z obowiązującymi standardami FIA, dotyczącymi samochodów klasy Super 2000. W styczniu 2009 Skoda Motorsport zaprezentowała nowy pojazd w Rajdzie Monte Carlo. Podczas całej serii IRC zespół świętował wiele sukcesów. Szczególnie ważne dla marki Skoda było zwycięstwo duetu Hänninen – Markkula w Rosji oraz 2 zwycięstwa teamu Kopecký – Starý w rajdach w Czechach i Hiszpanii.

WRC 2 – 2015 rok

W roku 2015 w Rajdowych Mistrzostwach Świata nowy model Skody – Fabia R5 uzyskał cztery zwycięstwa. W kwietniu 2015 roku ten wyczynowy samochód wyposażony w najnowsze zdobycze techniki uzyskał homologację FIA. Szwedzki duet Pontus Tidemand i Emil Axelsson w swoim pierwszym sezonie jazdy nową Fabią R5 zdobył dla czeskiego giganta motorsportu czwarty z rzędu tytuł Rajdowego Mistrza Azji i Pacyfiku.

Rok 2017 i 2018 uznawany jest za najbardziej udany w historii Skoda Motorsport. W sezonie 2018 team Skody wygrał cztery z pięciu rund Rajdowych Mistrzostw Świata. Skoda Fabia R5 utrzymuje bardzo wysoką formę, czego dowodem jest całkowita dominacja klasy WRC2. Team Skoda Motorsport stawia na udoskonalenia technologiczne zapewniające komfort jazdy oraz przede wszystkim bezpieczeństwo kierowców.