Pojazdy autonomiczne – fikcja czy rzeczywistość?

Już niedługo autonomiczne samochody coraz częściej będą pojawiać się na ulicach europejskich miast. Unia chce wyprzedzić Chiny, Koreę, Singapur oraz Stany Zjednoczone w zakresie zautomatyzowanych samochodów. Przewiduje się, że za 15 lat co dziesiąte nowe auto będzie w pełni autonomiczne, podobnie jak inne pojazdy. takie jak pociągi, autobusy oraz specjalistyczne pojazdy miejskie.

Rewolucja?

Pojazdy autonomiczne to zupełnie nowy kierunek rozwoju motoryzacji. Mogą one samodzielnie dotrzeć do celu, dostosowując styl jazdy i prędkość do warunków atmosferycznych i dobierając odpowiednie drogi, w celu uniknięcia korków. Pojazdy są podłączone do sieci w ramach komunikacji z innymi środkami lokomocji oraz całą infrastrukturą drogową, taką jak inteligentne znaki drogowe i sygnalizatory świetlne. Utrzymują łączność między sobą, wymieniają dane o otoczeniu i sytuacji na drodze, a także przewidują różne zdarzenia. Mówi się, że w 2025 roku na świecie będzie jeździć 20 milionów autonomicznych samochodów. W tym zakresie prym wiodą między innymi Audi, BMW, Lexus, Mercedes, Volkswagen, Volvo, Nissan, Hyundai, Toyota, Bosh, a także Tesla Motors, Google, Apple i najpopularniejsza wyszukiwarka internetowa w Chinach – Baidu. Pierwsze takie auta pojawiły się pod koniec 2013 roku w Nevadzie, Kalifornii, Michigan oraz na Florydzie. Uchwalono wtedy prawo zezwalające na poruszanie się samochodów bezzałogowych po publicznych drogach.

Zalety

Samochody autonomiczne są bardzo wygodne i jest to jeden z głównych czynników, który sprawi, że kierowcy na całym świecie będą z chęcią się nimi przemieszczać. Nie każdy kierowca lubi prowadzić, dla wielu z nich jest to po prostu tylko i wyłącznie konieczność. Duży wpływ na tę niechęć mają ciągłe korki, liczne wypadki, agresywna jazda i brak kultury na drogach. W autonomicznym samochodzie kierowca będzie mógł przeczytać książkę, odpisać na e-maila, przeprowadzić wideokonferencję, jak również rozłożyć fotel i uciąć sobie drzemkę. Według licznych ekspertów motoryzacyjnych stworzenie sieci komunikujących się ze sobą pojazdów autonomicznych będzie w stanie całkowicie wyeliminować kolizje i poważne wypadki. Testy prowadzone przez firmę Google wskazują, że samochody autonomiczne spowodowały o wiele mniej wypadków niż te, które były prowadzone przez człowieka. Kolejnym pozytywnym aspektem jest większa przepustowość dróg, a co za tym idzie likwidacja powstających opóźnień.

Wady

Ta świeża technologia nie jest na ten moment pozbawiona wad. Należy do nich niewątpliwie nieumiejętność prawidłowego odczytywania oznaczeń drogowych oraz możliwość zaburzenia pracy czujników samochodowych przez niekorzystne warunki atmosferyczne. Dodatkowo sensory nie są w stanie wykryć niuansów ludzkich zachowań. Prowadząc swoje auto kierowca dostrzega nieskoordynowaną jazdę innego kierowcy i w miarę możliwości odpowiednio na nią reaguje, na przykład zwiększa odległość od nieumiejętnie prowadzonego samochodu. Pojazdy autonomiczne całkowicie polegają na nawigacji GPS, dlatego należy w najdrobniejszych szczegółach dopracować wszelkie niedoskonałości systemów nawigacyjnych. Innym zagrożeniem dla pojazdów bezzałogowych mogą być potencjalne ataki hakerskie. Wyobraźmy sobie kradzież, podczas której złodziej nie musi znajdować się w pobliżu takiego auta – wystarczy mu dostęp do Internetu.

Inne pojazdy

U naszych niemieckich sąsiadów jeździ obecnie autonomiczny tramwaj, a autobusy autonomiczne kursują z powodzeniem w Chinach, Finlandii, Norwegii, Austrii oraz Japonii. 6 września tego roku w Gdańsku odbył się pierwszy eksperymentalny, darmowy kurs takiego autobusu EasyMile EZ10. Pojazd ma 4 metry długości i jest w stanie zabrać na swój pokład dziesięć osób. Podczas gdańskich testów pojazd poruszał się samodzielnie, ale kontrolę nad jazdą dodatkowo sprawował człowiek. Autonomiczne pociągi również cieszą się dużą popularnością w takich krajach jak Niemcy, Szwajcaria oraz Holandia i Francja, gdzie według założeń do 2023 r. w tym systemie ma pojechać pociąg TGV, osiągający w regularnej eksploatacji prędkość 320 km/h. Na całym świecie jest ponad 800 km linii obsługujących autonomiczne systemy transportowe metra. Prym tutaj wiedzie Francja, Japonia oraz Singapur. W naszym kraju takie możliwości posiada druga linia warszawskiego metra.

Samochody oraz inne pojazdy autonomiczne są jedną z innowacji technologicznych, które w niedługiej przyszłości będą mieć bardzo duży wpływ na zmianę naszego sposobu życia. Stale rośnie liczba koncernów motoryzacyjnych przygotowujących się do produkcji samochodów i innych pojazdów autonomicznych. Dzięki nim bezpieczeństwo ruchu drogowego polepszy się w znaczący sposób, jednak wiele osób obawia się nadchodzącej zmiany, chcą aby kontrola nad pojazdem była nadal w całości sprawowana przez kierującego, a nie maszynę.