ŠKODA CITIGOᵉ iV zasilana elektrycznie

CITIGOᵉ iV to pierwsza Skoda z całkowicie elektrycznym napędem, o zasięgu aż 265 kilometrów i godzinnym czasie ładowania do 80% pojemności. Pierwszy, czteromiejscowy model zjechał z linii produkcyjnej w fabryce Grupy Volkswagen w Bratysławie 20 listopada 2019 roku. To pierwszy w historii marki seryjny samochód na prąd. Wprowadzenie tego najmniejszego czeskiego produktu na rynek ma nastąpić na początku 2020 roku. Dokładna data nie jest jednak jeszcze znana. W Polsce po uwzględnieniu 30 procentowej dopłaty rządowej Citigoᵉ iV jest bez wątpienia najtańszą alternatywą dla wszystkich aut spalinowych.

Cena Citigoᵉ iV

Cena prezentowanego modelu zaczyna się od 81 900 zł. W Polsce wersja Ambition oferowana jest w ofercie premierowej za 73 300 (czyli mniej o 8600 zł) dla aut zamówionych do końca grudnia br. Jeśli weźmiemy pod uwagę dopłaty, jego cena spada do poziomu 51 310 zł, co czyni je najtańszym elektrykiem na rynku.

Przywileje z posiadania elektryka

Od 22 lutego 2018 roku samochody w 100% elektryczne mogą parkować za darmo w strefie płatnego parkowania oraz poruszać się po buspasach. Istotną zaletą jest również koszt ich eksploatacji. Ogranicza się on tylko i wyłącznie do pobierania energii elektrycznej za pomocą domowego gniazdka lub ogólnodostępnych licznych punktów ładowania płatnych oraz darmowych.

Przyspieszenie – istotna sprawa

Citigoᵉ iV technicznie jest bardzo podobny do VW up! Jego napęd elektryczny ma moc 61 kW (82 KM) i osiąga maksymalnie 210 Nm momentu obrotowego. Przy wadze 1235 kg i napędowi na przednią oś przyspieszenie do 100 km/h trwa 12,5 sekundy, natomiast jego prędkość maksymalna wynosi 130 km/h. Przyspieszenie do 60 km/h zajmuje tylko 5 sekund, co czyni naszego elektryka dość zrywnym podczas jazdy po mieście.

Rekuperacja

W prezentowanym modelu sami decydujemy z jaką siłą auto ma odzyskiwać energię po zdjęciu nogi z gazu (rekuperacja). Nasza Skoda posiada aż cztery poziomy rekuperacji, można je zmieniać za pomocą dźwigni zmiany biegów. Kiedy skrzynia pojazdu jest w pozycji Drive, siłę hamowania reguluje się przez popychanie lewarka przy użyciu większej siły od siebie lub do siebie (z mniejszą siłą). W momencie ustawienia skrzyni w pozycji B załącza się najmocniejszy czwarty stopień odzyskiwania energii. Wtedy pojazd w gwałtowny sposób wytraca prędkość po puszczeniu nogi z gazu, sygnalizując w tym samym czasie hamowanie światłami, aby uniknąć wjechania w tylny zderzak przez inny pojazd znajdujący się za nami. Siła rekuperacji jest zależna od trybu, w którym się w danej chwili poruszamy (czyli: Normal, Eco lub Eco+).

Akumulator

Zabudowany w podłodze auta litowo-jonowy akumulator, o wysokości 30 cm, składa się ze 168 ogniw, dzięki którym jest w stanie zmagazynować 36,8 kWh energii. Według cyklu jazdy Światowej Zharmonizowanej Procedury Badania Pojazdów Lekkich (WLTP) Citigoᵉ iV ma mieć zasięg około 260 km. W przypadku ładowarki o mocy 7,2 kW potrzeba ok. 4h do całkowitego załadowania akumulatora. W 40 kW szybkiej ładowarce bateria do 80% ładuje się w ciągu niespełna godziny. Uzupełnianie energii za pomocą domowego gniazdka trwa dokładnie 12 godzin i 43 minuty.

Jeśli przy kupnie auta zdecydujemy się na ładowarkę naścienną (wallbox) w domu, ładowanie będzie trwało nieco ponad cztery godziny.

Wyposażenie

Skoda Citigoᵉ iV będzie dostępna w wersjach wyposażenia Ambition oraz Style. Elektryczną wersję Skody rozpoznać można po przeprojektowanej kratce wlotu powietrza oraz dość zmienionej desce rozdzielczej. Pojemność bagażnika wynosi 250 litrów, dokładnie tak samo jak w wersji z silnikiem spalinowym.  Po złożeniu tylnych siedzeń wartość ta wzrasta do 923 litrów. Wymiary zewnętrzne nie uległy zmianie, długość auta wynosi 3,597 mm a jego szerokość 1645 mm.

W wersji tańszej Ambition standardowe wyposażenie obejmuje:

  • automatyczną klimatyzację CLIMATRONIC,
  • Radio Swing z Bluetooth,
  • asystenta pasa ruchu LANE ASSIST,
  • kabel do ładowania z domowego źródła prądu 230V,
  • gniazdo Type 2 umożliwiające ładowanie prądem przemiennym do 7,2 kW,
  • reflektory przednie ze światłami do dziennej jazdy LED.

 

Wersja droższa – Style oferuje:

  • wielofunkcyjną trójramienną kierownicę,
  • 16-calowe obręcze kół ze stopów lekkich,
  • pakiet SUNSET z przyciemnianą szybą tylnią i bocznymi szybami,
  • CCS umożliwiające ładowanie prądem stałym do 40 kW,
  • kabel do ładowania prądem przemiennym do 7,2 kW,
  • oświetlenie wnętrza LED Ambiente.

 

Na polskich drogach przybywa samochodów elektrycznych. Skoda Citigoᵉ iV to auto, które na pewno sprawdzi się podczas jazdy miejskiej w każdej rodzinie. Przyczyni się do popularyzacji napędów elektrycznych oraz rodziny iV, czyli czeskich modeli zelektryfikowanych.