Jak przygotować samochód do zimy

Odpowiednie przygotowanie pojazdu do zimy pozwala uniknąć wielu kłopotliwych sytuacji, które mogą okazać się kluczowe dla naszego bezpieczeństwa. Szczególnie, gdy temperatura spadnie poniżej zera. Jak powinno przebiegać prawidłowe zabezpieczenie auta przed mrozami? Odpowiedź na to pytanie i jeszcze kilka innych cennych oraz pomocnych wskazówek znajdziesz w poniższym tekście.

Akumulator

W najnowszych akumulatorach można sprawdzić jedynie napięcie oraz poziom elektrolitu. Nieumiejętne obchodzenie się z akumulatorem może być jednak niebezpieczne, dlatego producenci ograniczyli możliwość jego obsługi do minimum, przez odpowiednią zabudowę baterii. Przed zbliżającą się zimą warto wykonać test wydajności urządzenia w serwisie. Dzięki niemu dowiemy się, czy nawet podczas dużych mrozów spokojne dojedziemy do celu. Nawet małe zaniedbania mogą spowodować braki we właściwym funkcjonowania naszego pojazdu. Gdy temperatura spada poniżej 0ºC auto może nas zawieść z powodu zbyt słabego akumulatora lub niesprawnej instalacji elektrycznej. Ważne: pojemność baterii w dodatniej temperaturze jest o 20% większa niż w temperaturze ujemnej. Przy sporych spadkach temperatury dysponujemy tylko 60% pojemności nominalnej.

Opony

Przed pierwszymi oznakami zimy trzeba koniecznie sprawdzić stan ogumienia oraz koła zapasowego. Ze względów bezpieczeństwa wskazane jest założenie zimowych opon, zapewniających lepszą trakcję na śniegu i błocie pośniegowym oraz dużo krótszą drogę hamowania. Bieżnik w takiej oponie musi mieć min. 4 mm. Warto sprawdzić kompletność narzędzi niezbędnych do założenia koła zapasowego. Istotne jest również odpowiednie ciśnienie, które powinniśmy sprawdzać przynajmniej raz w miesiącu. W niektórych modelach klasy średniej i wyższej zamontowane są czujniki kontroli ciśnienia w ogumieniu, które zapewniają stabilność tego wskaźnika oraz informują o jego spadkach.

Olej silnikowy i płyny eksploatacyjne

Przygotowanie naszego auta do zimy koniecznie musi obejmować kontrolę wszystkich płynów eksploatacyjnych.  Ich regularne sprawdzanie to oczywistość. Najważniejszy jest poziom oraz stan oleju silnikowego. Substancja smarująca w temperaturach poniżej zera szybko gęstnieje i w związku z tym słabiej jest rozprowadzana po wszystkich elementach jednostki napędowej. Nie czekajcie z wymianą oleju do wiosny, zróbcie to od razu. W sezonie zimowym bardzo istotna jest jakość płynu w chłodnicy. Pamiętajcie, że absolutnie nie można dopuścić do zamarznięcia substancji chłodzącej, gdyż może wtedy pęknąć blok silnika. Płyny do chłodnic produkowane są na bazie glikolu etylenowego i wzbogacone w dodatki zapobiegające korozji, smarujące uszczelki pompy wody i pomagające w przenoszeniu ciepła z metalowych części silnika na czynnik chłodzący. Występują w formie płynu gotowego i w formie koncentratu. Płyn gotowy przygotowany jest do natychmiastowego zastosowania, a koncentrat należy przygotować. Koncentrat środka niezamarzającego powinien być wymieszany pół na pół z wodą. Daje to ochronę na niezamarzanie w temperaturze do -37°C oraz ochronę na przegrzanie do temperatury powyżej +100°C. Równie istotna jest jakość płynu hamulcowego oraz stan tarcz i klocków. Substancja, która znajduje się w układzie hamulcowym jest mocno higroskopijna, po określonym czasie traci swoje pierwotne własności. Doprowadzić to może do znacznego pogorszenia sprawności hamulców oraz wydłużenia drogi hamowania. Większość producentów zaleca wymianę płynu hamulcowego co dwa lata. Gdy stwierdzimy, że klocki hamulcowe są wytarte, dla własnego bezpieczeństwa też trzeba pomyśleć o ich wymianie.

Światła

Prawidłowe ustawienie świateł to podstawa bezpieczeństwa. Powinno się je kontrolować przynajmniej raz w roku, najlepiej w warsztacie, gdzie znajduje się profesjonalne stanowisko i urządzenie do ustawiania świateł. Na naszych, często nierównych i dziurawych drogach światła w wyniku drgań i wstrząsów mogą zmienić swoje położenie. Właściciele pojazdów, którzy posiadają rozbudowany komputer pokładowy, otrzymują na bieżąco informację o ich stanie. Pamiętajmy, żeby regularnie sprawdzać czy wszystkie żarówki działają, a w razie potrzeby wymienić je. Jeżeli to przeoczymy, możemy dostać mandat.

Wycieraczki i płyn do spryskiwaczy

Dobra widoczność to podstawa bezpieczeństwa, dlatego wycieraczki należy wymieniać raz w roku. Pióra nie mogą być rozwarstwione ani popękane. Pierwsze sygnały świadczące o zużyciu się piór wycieraczek to rozmazana powierzchnia szyby po wykonaniu cyklu pracy wycieraczek.

Przed zimą trzeba także wymienić płyn do spryskiwaczy na zimowy, który odporny jest na zamarzanie. Inaczej możemy uszkodzić pompę spryskiwacza i przewód doprowadzających płyn do dysz spryskiwaczy.

Przed sezonem zimowym warto w naszym aucie sprawdzić również pasek klinowy, zawieszenie, wszystkie uszczelki, zabezpieczyć karoserię specjalnym woskiem, skontrolować filtr powietrza i najlepiej wymienić dywaniki na gumowe.

Zima to najtrudniejszy okres dla wszystkich kierowców oraz ich samochodów. Niedogodności, jakie wynikają z utrzymywania się minusowych temperatur oraz opadów śniegów, wilgoci i negatywnego działania soli drogowej, można zneutralizować poprzez odpowiednie przygotowanie całego pojazdu, które zostało opisane w powyższym artykule.