Skoda Superb iV – pierwsza hybryda

Po stu dwudziestu pięciu latach przygód z klasycznymi modelami, Skoda rozszerzyła swoją ofertę o samochody elektryczne oraz hybrydowe. Po najtańszym w Polsce całkowicie elektrycznym modelu Citigoᵉ iV, przyszedł czas na o wiele większy kaliber. Mowa tutaj o wyjątkowo dynamicznym Superbie iV, który przejedzie w bezemisyjnym trybie aż 50 kilometrów. Jest to pierwszy w historii tej firmy pojazd z elektryczno-spalinowym napędem hybrydowym plug-in ładowanym z gniazdka. W fabryce w czeskich Kvasinach ruszyła seryjna produkcja tego spalinowo-elektrycznego cacka. To zupełnie nowa era motoryzacji.

Skoda zaprezentowała swój pierwszy model z napędem hybrydowym na specjalnym, ekskluzywnym pokazie w Bratysławie. Jazdy testowe odbyły się w okolicach pięknej Hagi w zachodniej Holandii. Holenderskie drogi są stworzone do jazdy hybrydami. Ruch jest płynny i spokojny, można powiedzieć stworzony do jazdy z wykorzystaniem silnika elektrycznego.

Napęd

W prezentowanym modelu Superb iV wykorzystany został napęd z Volkswagena Passata GTE. Dokonano w nim jednak kilku znacznych ulepszeń, np. użyto dużo większej baterii. Pod maską naszego auta znajduje się jednostka benzynowa TSI o pojemności 1,4 litra oraz mocy 156 koni mechanicznych, która współpracuje z mocnym silnikiem elektrycznym o mocy 116 koni mechanicznych. Przy wykorzystaniu pełnych możliwości obu motorów całkowita moc systemowa osiąga 218 koni mechanicznych, a maksymalny moment obrotowy wynosi 400 Nm. Moc trafia na przednie koła przez dwusprzęgłową, automatyczną przekładnię DSG. To standardowe wyposażenie, które podnosi komfort codziennej eksploatacji pojazdu. Biegi w tym modelu można zmieniać także w trybie sekwencyjnym. Auto przyspiesza do setki w 7 sekund i może osiągnąć nawet 220 km/h.

Napęd w Superbie iV może być wykorzystywany w jednym z trzech trybów: Sport (priorytetem są osiągi, kosztem niestety zasięgu), Hybrid (optymalne wykorzystanie obu rodzajów zasilania) oraz E-mode (w tym trybie wymuszony zostaje napęd elektryczny, oczywiście o ile pozwala na to zapas prądu w baterii). Bez wątpienia tak wszechstronnego auta w wieloletniej historii czeskiego koncernu jeszcze nie było. Elektromobilność jest dla Skody priorytetowym celem na najbliższą dekadę.

Bateria i zasięg

Nowy hybrydowy Superb jest wszechstronnym samochodem. Wspomaganie energią elektryczną nie wyklucza poruszania się jedynie przy wykorzystaniu napędu spalinowego. Litowo-jonowy akumulator użyty w Superbie iV ma pojemność 13 kWh, w optymalnych warunkach magazynuje i odzyskuje prąd przede wszystkim podczas hamowania, co istotnie przyczynia się do wydłużenia zasięgu.  Pozwala to na pokonanie trasy do 55 kilometrów na samym prądzie – mierzone według normy światowej zharmonizowanej procedury badań pojazdów lekkich. Nasz pojazd po zużyciu całego prądu będzie się zachowywał jak zwyczajna hybryda. Około 3,5 godziny trwa odzyskanie całego zapasu energii elektrycznej z wykorzystaniem domowego wallboxa o mocy 3,6 kW. Można też korzystać z oferty ładowarek znajdujących się przy galeriach handlowych oraz bezpłatnie na autostradach w wybranych punktach obsługi podróżnych. Do wspomnianych kilometrów trzeba dodać zasięg silnika spalinowego. Nowa hybryda ma być długodystansowcem, przy wykorzystaniu energii elektrycznej oraz benzyny z 50-litrowego zbiornika powinna jeszcze pokonać około 900 km. Pomimo zastosowania dodatkowych baterii, Skoda iV absolutnie nie straciła na swojej praktyczności. Bagażnik w liftbacku zmieści 485 litrów, a w kombi aż 510 litrów. Jest to bardzo dobry wynik w tej kategorii samochodów. Możemy też liczyć na bogate wyposażenie np. panoramiczne, otwierane okno dachowe, fotele z wszechstronną, elektryczną regulacją, wydajny system multimedialny, a także układy pozwalające na częściowo autonomiczną jazdę.

Cena

Skoda wyceniła swój najnowszy hybrydowy model na 147 850 zł – jest to wersja Ambition. W standardzie otrzymamy ledowe reflektory, automatyczną klimatyzację, 17-calowe felgi, automatyczne światła drogowe, czujniki parkowania, adaptacyjne zawieszenie, podgrzewane fotele i elektryczną regulację fotela kierowcy, a także hamulec automatyczny i coraz bardziej popularny system Front Assist. Bogatsza wersja tego modelu – Style, to wydatek 155 150 zł, Sportline – 162 250 zł, natomiast najbogatsza wersja Laurin & Klement to 172 350 zł.

Skoda Superb iV jest jednym z największych i przede wszystkim najbardziej praktycznych przedstawicieli segmentu D. Występuje jako liftback, kombi oraz terenowy Scout. Do 2022 roku Skoda będzie posiadała w swojej ofercie dziesięć hybryd typu plug-in lub modeli w całości elektrycznych, natomiast do 2025 roku będą one stanowiły aż 1/4 całkowitej sprzedaży tej marki. Fundamentem nowego rozdziału w historii całej Skody jest nowa kompleksowa marka iV, która zajmuje się rozwojem aut elektrycznych i rozbudową infrastruktury potrzebnej do funkcjonowania e-samochodów.