Testy bezpieczeństwa

Wielu z nas wybierając swój wymarzony samochód sprawdza czy spełnia on określone wymagania bezpieczeństwa i jak wypada w zestawieniu z konkurencją.  Euro NCAP (European New Car Assessment Programme) to niezależna i całkowicie niedochodowa organizacja zajmująca się oceną bezpieczeństwa naszych pojazdów. Nie interesuje się zużyciem paliwa, awaryjnością czy osiągami, ocenia tylko to, jak bezpieczne jest auto podczas kolizji. Powstała 23 lata temu, jest sponsorowana przez liczne organizacje i rządy niektórych krajów europejskich. W Europie testy zderzeniowe Euro NCAP to główne źródło informacji o tym, jak bezpieczny jest pojazd.

Elementy testu zderzeniowego Euro NCAP

  • zderzenie czołowe pojazdu (front impact) – polega na uderzeniu 40% przedniej części samochodu przy prędkości 64 km/h w nieruchomą przeszkodę (szerokość 1000 mm, długość 540 mm),
  • zderzenie boczne (side impact) – w bok nieruchomego pojazdu od strony kierowcy na wysokości słupka A uderza z prędkością 50 km/h przeszkoda o szerokości 1500 mm,
  • zderzenie auta z pieszym (pedestrian impact) – w różne punkty znajdujące się z przodu pojazdu wystrzeliwane są manekiny pełniące role osób pieszych – prędkość 40 km/h,
  • zderzenie ze słupem (pole test) – polega na uderzeniu bokiem samochodu, ustawionym na specjalnej ruchomej platformie, na wysokości słupka B w słup, który jest nieruchomy o szerokości 254 mm – prędkość 29 km/h.

Testy zderzeniowe Euro NCAP doskonale odzwierciedlają rzeczywiste sytuacje, jakie możemy napotkać na każdej drodze. Bieżąca edycja testów uwzględnia wszystkie najnowsze systemy bezpieczeństwa. W testach biorą udział specjalnie przygotowane manekiny, które są wyposażone w sensory umożliwiające sprawdzenie, co się dzieje z ludzkim ciałem podczas wypadku samochodowego. Sprawdzane są zagrożenia przed jakimi stoją dorośli oraz dzieci. Są to między innymi testy asystentów prędkości i systemów przypominających o niezapiętych pasach, test whiplash, test systemów kontroli stabilizacji pojazdu oraz automatycznego hamowania. Wszystkie wyniki są dokładnie rozpisane na stronie internetowej Euro NCAP.

2019 rok

W minionym roku przeprowadzono testy zderzeniowe aż 55 modeli aut. 41 z nich (około 75 procent) uzyskało najwyższą notę, czyli pięć gwiazdek. Kolejnych 9 sztuk (16 procent) o jedną mniej, pozostałe 5 (9 procent) tylko trzy gwiazdki. Pojazdy, które uczestniczą w testach Euro NCAP podzielone są na kategorie. Mają one swoje odzwierciedlenie w segmentach, typach nadwozi oraz, co ważne, w rodzaju napędu (mowa o elektromobilności). Ten podział ma spore znaczenie, ponieważ bezpośrednich porównań pomiędzy poszczególnymi modelami można dokonywać tylko w tych granicach.

Nic nie trwa wiecznie

Gwiazdki przyznane danemu modelowi pojazdu przez Euro NCAP po 6 latach tracą swoją ważność. Istnieje oczywiście możliwość przeprowadzenia ponownych testów w celu sprawdzenia czy dany model nadal spełnia rygorystyczne wymogi jak na początku. Co roku przeprowadzane są analizy mające na celu skontrolowanie czy konkretne elementy wyposażenia związanego z bezpieczeństwem nadal są dostępne. W przypadku modeli poddanych liftingowi ustala się, czy wyniki wykonanych już testów można przenieść również na odnowiony i udoskonalony model. Ważność gwiazdek oraz ponowne kontrole stanu wyposażenia modeli aut są niezwykle istotne, gdy dany model znajduje się już bardzo długo w produkcji.

Odczytywanie ocen

5 gwiazdek – to ogólnie wysoki poziom bezpieczeństwa podczas kolizji. Samochód bardzo dobrze wyposażony w zakresie bezpieczeństwa. Polecamy, bo przecież bezpieczeństwo najważniejsze!

4 gwiazdki – to również ogólnie wysoki poziom bezpieczeństwa podczas wypadku. W aucie mogą występować dodatkowe systemy odpowiedzialne za uniknięcie kolizji.

3 gwiazdki – to średni poziom bezpieczeństwa podczas kolizji. Brakuje systemów unikania wypadków.

2 gwiazdki – raczej przeciętny poziom ochrony w czasie kolizji, brakuje również systemów unikania kolizji.

1 gwiazdka – marginalny poziom ochrony w czasie kolizji. Nie polecamy!

Kryteria oceny

Od 1997 roku dość znacznie zmieniły się kryteria oceniania samochodów. Na samym początku, by uzyskać lepsze wyniki, producenci skupiali się na dodawaniu kontrolowanych stref zgniotu, dodatkowych poduszek powietrznych i wzmacnianiu konstrukcji. Następne, wymuszone przez testy, działania to przede wszystkim zwiększenie bezpieczeństwa rowerzystów oraz osób pieszych. W kolejnym etapie zaczęto dodawać coraz bardziej zaawansowane systemy bezpieczeństwa, zapobiegające wypadkom, czy ograniczające ich skutki. Logicznym więc będzie, że prostsze, tańsze auta pozbawione tych układów będą musiały osiągać niższe noty w testach, pomimo tego, że z technicznego punktu widzenia ich nadwozie będzie równie bezpieczne co w droższych, lepiej wyposażonych odpowiednikach.

Wprowadzenie testów zderzeniowych miało bardzo duży wpływ na konstrukcje wszystkich aut oferowanych na światowych rynkach. Od wielu lat producenci muszą spełniać wymagania i znajdować się w czołówce wyników testów, przede wszystkim w celach marketingowych. Testy bezpieczeństwa samochodów są wykonywane praktycznie na każdym kontynencie. Pamiętajmy jednak, że bezpieczeństwo podróżnych w dużej mierze zależy od umiejętności i odpowiedniego zachowania kierowcy. Gdy tego zabraknie, nie pomogą nawet najostrzejsze testy zderzeniowe Euro NCAP.