Nareszcie u nas…produkcja elektrycznego Volkswagena e-Craftera

Nareszcie produkcja elektrycznego VW e-Craftera została całkowicie przeniesiona do Polski, do wartego 800 mln euro (ponad 4 mld złotych) zakładu we Wrześni pod Poznaniem, co czyni go jedną z największych inwestycji zagranicznych w Polsce, w ostatnich dziesięciu latach. Powierzchnia fabryki wynosi 220 ha, co odpowiada bagatela…300 boiskom piłkarskim. I zatrudnia przeszło 3 tysiące osób. Na terenie zakładu znajduje się Hala Budowy Karoserii (o powierzchni ponad 14000 metrów kwadratowych i wysokości blisko 12,5 metra), nowoczesna Lakiernia, ogromna Hala Montażu, Park Dostawców, Dział Samochodów Specjalnych, a także innowacyjny Dział Produkcji Pilotażowej. Moce produkcyjne to 100 000 samochodów rocznie. Do końca 2020 roku w fabryce we Wrześni ma powstać w sumie 2 tysiące aut z elektrycznym napędem, w tym ponad 1,2 tysiąca e-Crafterów, a w 2021 roku ponad 1,4 tysiąca takich aut.

Fabryka we Wrześni jest jedną z najbardziej prekursorskich fabryk motoryzacyjnych w całej Europie.

Volkswagen Poznań, będący częścią koncernu Volkswagen, planuje stać się zakładem neutralnym z punktu widzenia bilansu dwutlenku węgla do 2050 roku. Zakład we Wrześni od 2019 roku zasilany jest energią elektryczną, która pochodzi z odnawialnych źródeł energii. Dzięki czemu generowane emisje CO₂ zostały zredukowane o przeszło 80%. Energia elektryczna, która potrzebna jest do produkcji aut, wytwarzana jest w wodnych oraz wiatrowych elektrowniach na terenie naszego kraju. Auta elektryczne mają większy potencjał do dalszego ograniczania emisji CO₂ we wszystkich fazach cyklu życia produktu niż te z silnikiem spalinowym. Kluczowe znaczenie dla emisji dwutlenku węgla ma to, czy energia potrzebna do napędu pojazdu pozyskiwana jest ze źródeł kopalnych czy odnawialnych. Największe możliwości zmniejszenia emisji CO₂ kryją się w źródłach pozyskiwania energii wykorzystywanej w fazie użytkowania pojazdu. Jeżeli energia elektryczna potrzebna do jazdy pochodzi tylko ze źródeł odnawialnych, emisja CO₂ w trakcie fazy użytkowania zmniejsza się z 62g CO₂/km do 2g CO₂/km.

Ocena cyklu życia produktu (Life Cycle Assessment) to znormalizowana na poziomie międzynarodowym procedura służąca do sporządzania bilansu ekologicznego pojazdów. Przy jej pomocy bada się emisję dwutlenku węgla podczas wszystkich faz życia produktu: do fazy produkcji wlicza się wielkość emisji podczas wydobycia surowców, produkcji komponentów oraz podczas montażu, w fazie użytkowania pod uwagę brana jest zarówno emisja powstająca podczas wydobycia ropy lub produkcji energii elektrycznej, jak i ta w czasie użytkowania auta na dystansie 200.000 km a w fazie recyclingu uwzględnia się demontaż i potencjalne oszczędności wynikające z ponownego wykorzystania surowców. Dzięki danym z procedury LCA Volkswagen może podjąć dodatkowe działania w ramach Life Cycle Engineering i w ten sposób wpływać na bilans CO2.

Dane techniczne

Wymiary naszego elektryka:
– długość 5986 mm
– szerokość 2069 mm
– szerokość z lusterkami bocznymi 2427 mm
– wysokość 2625 mm
– rozstaw osi 3640 mm
– prześwit 195 mm

Prędkość maksymalna – 90 km/h (ograniczona elektronicznie), zasięg na jednym ładowaniu – mniej więcej 160 km, natomiast objętość przestrzeni ładunkowej – 10,7 m3, całkowita ładowność – od 1000 do 1750 kg, w zależności od wersji. Masa pojazdu od 2450 kg. Moc maksymalna – 100 kW (136 KM), a maksymalny moment obrotowy 290 Nm, przeniesienie napędu – stałe przełożenie oraz brak sprzęgła.

W e-Crafterze akumulatory są litowo-jonowe. Czas ich ładowania od 0 do 100% wynosi około 5 godzin i 20 minut ładowarką pokładową o mocy 7,2 kW. Natomiast w przypadku szybkiego ładowania od 0 do 80% to około 40 minut, zewnętrzną ładowarką CCS Combo o mocy 40 kW. Liczba ogniw: 312 (26×12).

Elektryczny samochód dostawczy e-Crafter został skonstruowany na bazie spalinowego Craftera. Zaprojektowany z myślą o usługach kurierskich związanych z doręczaniem paczek, zarówno tych mniejszych, jak również i tych większych. Nawet bardzo ciężkie pakunki załadujecie do niego bez żadnego wysiłku. W kabinie teoretycznie mogą przebywać maksymalnie trzy osoby, jednak wygodniej będzie dwóm.

Dużym atutem naszego elektryka są bez wątpienia lusterka boczne, które dają szerokie pole widzenia oraz przednia i tylna kamera. W standardzie e-Crafter został wyposażony w dwie kamery, system Park Pilot, który wspomaga kierowcę podczas parkowania i zawiera funkcję ochrony nadwozia, automatyczny hamulec po kolizji, światła LED oraz system zapobiegający skutkom bocznego wiatru, który jest wskazany przy tak dużej powierzchni bocznej pojazdu. W wersji standardowej znajduje się także nawigacja, podgrzewanie foteli oraz ogrzewanie przedniej szyby, system Line i Light Assist. W ramach dodatkowego już wyposażenia, za pośrednictwem Car-Net Guide & Inform, można korzystać z mobilnych usług internetowych. VW e-Crafter ma najnowocześniejsze systemy służące przede wszystkim Waszemu bezpieczeństwu i komfortowi.

Cena

Za prezentowany model trzeba zapłacić 275 568 zł netto. Jego serwisowanie kosztuje jednak sporo mniej niż wersja z silnikiem spalinowym. E-Crafter ma 2-letnią gwarancję fabryczną, natomiast akumulatory objęto aż ośmioletnią gwarancją (do przebiegu 160 tysięcy km). Producent gwarantuje, że zachowają prawie 3/4 pierwotnej pojemności w tym czasie. Auto do przejechania 100 km drogi zużywa 25 kWh. Dla odbiorców domowych cena energii z opłatami za jej przesyłanie to 0,55 zł/kwh, więc przejechanie 100 km kosztuje tylko 14 zł – równowartość ok. 3 litrów oleju napędowego.

Samochód z powodzeniem był już testowany w Niemczech, Holandii, Szwecji oraz Wielkiej Brytanii przez około 1500 kierowców. To przyszłość samochodów dostawczych: innowacyjny, praktyczny, oferuje nieograniczoną przestrzeń ładunkową. W przypadku usług kurierskich liczy się każdy centymetr powierzchni ładunkowej. Dlatego w e-Crafterze bateria montowana jest pod podłogą, co pozwala zaoszczędzić naprawdę sporo miejsca. Dzięki temu wygrywa nasz Volkswagen wygrywa ze swoją konkurencją wielkością przestrzeni ładunkowej. Według nas to solidny, energooszczędny, niezwykle praktyczny pojazd, który doskonale sprawdza się w warunkach logistyki miejskiej. Pamiętajcie, że e-Crafter może korzystać ze wszystkich udogodnień tworzonych przez samorządy dla pojazdów elektrycznych tzn. przemieszczać się buspasami, omijając uliczne korki oraz parkować za darmo w miejskich strefach płatnego parkowania.