Samochodowe metamorfozy: Å koda Fabia wczoraj i dziÅ›

Škody Fabii nie trzeba przedstawiać. Zna ją przecież każdy. Odkąd w 1999 r. pojawiła się w przemyśle samochodowym, szybko stała się rynkowym sukcesem. Pokochali ją ci, którzy w motoryzacji cenią uniwersalny charakter, solidność i rozsądną cenę. W tym roku Fabia obchodzi 20. urodziny. Przypominamy jej dawne oblicze i metamorfozy, które przeszła.

Fenomen Fabii

W historii motoryzacji niewiele jest aut, które potrafiÅ‚y skutecznie podbić serca Polaków. WÅ›ród tej garstki wybraÅ„ców jest wÅ‚aÅ›nie Å koda Fabia, która od dwóch dekad jest w naszym kraju jednym z najchÄ™tniej kupowanych pojazdów. Przez wiele lat utrzymywaÅ‚a siÄ™ na 1. i 2. miejscu w rankingu najpopularniejszych samochodów wÅ›ród Polaków. Nie inaczej byÅ‚o w ubiegÅ‚ym, 2018 roku, kiedy FabiÄ™ wyprzedziÅ‚a tylko jej wiÄ™ksza siostra Octavia. Co wiÄ™cej, w tym roku Fabia wygraÅ‚a w plebiscycie “What Car?” w kategorii “maÅ‚y samochód”.

 

Metamorfozy

Fabia pracuje na swój rynkowy sukces od 1999 roku, kiedy to została zaprezentowana we Frankfurcie. Zaprojektowana przez duet Belga Dirka van Braeckela oraz Brazylijczyka Raula Piresa, miała zastąpić wysłużoną już wówczas Škodę Felicię. Jak się szybko okazało, stała się jej godną następczynią.

Początkowo oferowana była wyłącznie jako hatchback, ale bardzo szybko pojawiła się jej wersje kombi i sedan, a także sportowy CR. Pięć lat po swoim debiucie przeszła facelifting w zakresie modernizacji przedniego zderzaka, atrapy chłodnicy i koloru tylnych lamp. Pierwsza generacja Fabii była chwalona za spokojną stylistykę, uporządkowany i czytelny kokpit, a także za dobre zabezpieczenie antykorozyjne. W rezultacie sprzedano prawie 1,8 mln aut.

Przedseryjna produkcja egzemplarzy testowych Fabii II ruszyła pod koniec 2006, a już rok później model miał swoją premierę podczas targów w Genewie. Druga generacja, zaprojektowana przez Jensa Menskego, kontynuowała doceniane zalety swej poprzedniczki, jednocześnie wpisując się w nową stylistykę zapoczątkowaną przez kombivana Roomstera, debiutującego rok przed nią.

 

Już trzy lata później, również w Genewie, mogliśmy poznać oblicze Fabii II po faceliftingu. Podobnie jak w przypadku pierwszej generacji, modernizacja objęła przedni zderzak i atrapę chłodnicy, a także przednie reflektory. Druga generacja także odniosła sukces, bowiem sprzedano ponad 1,7 mln egzemplarzy.

W 2014 r. Škoda Fabia otworzyła kolejny rozdział w swojej historii. Wtedy to w Paryżu debiutowała Fabia III generacji, zaprojektowana przez Josefa Kabana. Nie była już tak spokojna, jak jej poprzedniczki, ponieważ wzorowano ją na koncepcyjnym modelu Vision C. Jej usportowiona sylwetka pozytywnie zaskoczyła fanów marki i przyciągnęła nowych entuzjastów tego modelu.

Jeszcze wiÄ™cej drapieżnoÅ›ci nadano jej w 2018 r. Fabia po faceliftingu zaskakuje swoim sportowym wyglÄ…dem. Zmiany objęły atrapÄ™ chÅ‚odnicy oraz ksztaÅ‚t reflektorów i wpisaÅ‚y siÄ™ w stylistykÄ™ charakterystyczna dla nowych modeli Å kody. JednoczeÅ›nie Fabia pozostaÅ‚a “Simply Clever”, bo za to cenili jÄ… kierowcy.

 

Skazana na sukces

W ciągu 20 lat Škoda Fabia przechodziła szereg zmian i udoskonaleń, zarówno stylistycznych, jak i technologicznych. Trzy generacje Fabii udowodniły, że potrafi ona iść z duchem czasu i odpowiadać na oczekiwania kierowców. Wszystko dzięki temu, że model ten jest wierny priorytetom, które już na samym początku postawili przed nim konstruktorzy. Fabia miała być niewielka na zewnątrz, ale przestronna w środku, solidnie wykonana i tania w eksploatacji. Jednym słowem, miała być praktyczna i taka pozostała do dziś.