Jak powstała jedna z największych niemieckich marek motoryzacyjnych? O tym dowiecie się z naszego najnowszego wpisu blogowego!
Za zupełny początek koncernu Volkswagena można uznać 1931 rok, gdy firma Zündapp prosi Ferdinanda Porsche o zaprojektowanie taniego samochodu. Model ten ze względu na silnik o pojemności 1,2 litra ukryto pod nazwą Type 12, jednak ostatecznie nie wprowadzono go do produkcji. W dalszej konsekwencji Porsche rozpoczyna współpracę z marką NSU i projektuje kolejne auto, model Type 32, który również nie wychodzi poza stadium prototypu.
W roku 1933 Ferdinand Porsche poznaje Adolfa Hitlera, który to oferuje inżynierowi, aby został nadwornym konstruktorem ówczesnych Niemiec, a co za tym idzie, aby zaprojektował “samochód dla ludu”. Ma on bezproblemowo pomieścić 5 osób, jego maksymalna prędkość powinna wynosić ok. 100 km/h, natomiast spalanie nie powinno przekraczać 8,5 l/100 km. Przez 5 lat powstało 9 modeli prototypowych, ostatecznie wybrany zostaje projekt o nazwie Type 60, który wchodzi do produkcji w roku 1941 jako KdF Wagen. Po II wojnie światowej oficjalnie powstaje marka Volkswagen, a KdF Wagen przemianowany zostaje na popularnego Garbusa.
Wóz ten jest jednym z najpopularniejszych samochodów na świecie w swoim czasie, wraz z innym kultowym modelem – Transporterem, który ujrzał światło dzienne w 1950 roku. Kolejnym krokiem milowym w historii firmy jest premiera VW Passata, która ma miejsce w 1973 roku. Rok później firma prezentuje światu pierwszego Golfa, uznawanego przez VW za następcę Garbusa, a w roku 1975 pierwszą generację Polo, czyli Golfa mini. W międzyczasie Volkswagen włącza do swojego koncernu inne marki: 1969 rok to przejęcie Audi, 17 lat później do grupy VW dołącza Seat, a w roku 1991 Skoda. W tym samym roku pojawia się oficjalne przedstawicielstwo marki w Polsce, natomiast rok później powstaje firma Volkswagen Poznań, zajmująca się najpierw wyłącznie montażem, a w dalszych latach również produkcją poszczególnych modeli marki.
W 1997 roku premierę ma New Beetle – nowa generacja Garbusa – który spotyka się z ogromnym zainteresowaniem odbiorców. Rok później do gamy modelowej Volkswagena dołączają małe Lupo oraz Bora. 2000 rok to czas, w którym firma prezentuje w rodzimym Wolfsburgu Autostadt, czyli miasteczko koncernu Volkswagen, w którym można poznać szczegółową historię firmy z uwzględnieniem poszczególnych marek koncernu, a także miło spędzić czas przy wielu różnorakich motoryzacyjnych atrakcjach. 2001 rok przynosi niebywały sukces: w listopadzie z taśmy montażowej fabryki w Wolfsburgu zjeżdża 33 333 333. model Volkswagena. Rok później światu zostaje zaprezentowany Touareg – pierwszy SUV w historii marki, a w 2003 roku Touran, kompaktowy van. W 2011 roku do gamy modelowej dołącza mały i zwinny up!, natomiast rok 2017 przynosi premierę Arteona oraz T-Roca.
Obecnie firma jest już znana niemal na całym świecie i non stop rozbudowuje swoją gamę modelową we wszystkich markach koncernu – poza wcześniej wspomnianymi Audi, Seatem i Skodą do Volkswagen Auto Group należą aktualnie również Lamborghini, Bugatti, Bentley, Ducati, Scania, MAN oraz Volkswagen Samochody Użytkowe. Poza sztandarowymi produktami w postaci kolejnych generacji VW Passata, Polo czy Golfa, Volkswagen pracuje również nad zupełnie nowymi pojazdami, jak chociażby model XL1, czy też cała seria I.D., związana z najnowszą strategią marki skupiającą się na pojazdach elektrycznych.