Egzaminy na prawo jazdy – nowe przepisy

Dla wielu osób umiejętność kierowania pojazdem to codzienna czynność. Aby zostać kierowcą i otrzymać prawo jazdy trzeba jednak najpierw zdać egzamin. 1 stycznia 2020 roku weszły w życie nowe przepisy dotyczące zdawania egzaminów na „prawko”. Rozporządzenie Ministerstwa Infrastruktury weszło w życie 1 lipca 2019 roku, jednak część zmian zaczęła obowiązywać dopiero teraz. Poniżej przybliżamy Wam szczegóły tych zmian.

Liczba egzaminów

Do tej pory Wojewódzkie Ośrodki Ruchu Drogowego (WORD) wymagały od egzaminatorów przeprowadzania jak największej liczby egzaminów każdego dnia. Od początku bieżącego roku każdy egzaminator może przeprowadzić w ciągu jednego dnia nie więcej niż 9 praktycznych egzaminów w zakresie prawa jazdy kategorii B i nie więcej niż 1 praktyczny egzamin w ciągu 50 minut. Zdarzają się oczywiście nieprzewidziane sytuacje, takie jak nagła nieobecność egzaminatora czy nieobecność osoby zapisanej na egzamin. Wtedy dopuszcza się zwiększenie liczby egzaminów do 10. Zgodnie z nowymi przepisami egzaminator, który przeprowadza taki egzamin nie może pracować więcej niż 8 godzin na dobę. Czas ten może zostać wydłużony tylko w sytuacji, gdy kursant nie ukończył jeszcze swojego egzaminu. Wprowadzone zmiany dają egzaminatorom więcej czasu na rzetelną ocenę umiejętności przyszłych kierowców podczas jazdy po mieście, sprawdzenie ich wiedzy z zakresu znajomości zasad ruchu drogowego oraz znaków i sygnalizacji świetlnej.

Egzaminy, zarówno teoretyczny jak i praktyczny będą rozpoczynać się dokładnie o godzinie wyznaczonej przez WORD. Zbyt długi czas oczekiwania powodował duży i niepotrzebny stres u zdających i wpływał negatywnie na wyniki. Jedynym dopuszczalnym spóźnieniem jest kwadrans akademicki. To z pewnością pozwoli na zaplanowanie dnia egzaminu z większą precyzją. Jednak spóźnienie większe niż 15 minut ze strony kursanta spowoduje niestety, że wynik egzaminu będzie negatywny.

Egzamin kontrolny

Do tej pory kierowca, który stracił prawo jazdy z powodu otrzymania zbyt dużej liczby punktów karnych, musiał podejść do egzaminu kontrolnego, który jeszcze przed pierwszym lipca zeszłego roku, mógł powtarzać do skutku. Obecnie do egzaminu kontrolnego można podejść tylko raz. Nieudana próba skutkuje odebraniem prawa jazdy oraz obowiązkowym zaliczeniem kursu i zdaniem ponownie egzaminu państwowego. Egzaminy kontrolne dotyczą również kierowców, których prawo jazdy zostało zatrzymane z innych przyczyn niż punkty karne na dłużej niż jeden rok.

Nowe pytania

Pod koniec roku 2019 zostały wprowadzone przepisy dotyczące obowiązkowej jazdy na suwak oraz tworzenia korytarzy życia. Do bazy wojewódzkich ośrodków ruchu drogowego zostaną wprowadzone pytania egzaminacyjne zawierające nowe zagadnienia na początku marca tego roku. Jazda na suwak polega na naprzemiennym przesuwaniu się aut z dwóch pasów ruchu na jeden np. w sytuacji zwężenia. Korytarz życia to odpowiednie ustawienie pojazdów w korku, aby umożliwić służbom ratunkowym przejazd bez przeszkód. Wszystkie pojazdy z lewej strony zbliżają się do lewej krawędzi jezdni, natomiast pojazdy z pozostałych pasów muszą skierować się na prawo, tworząc w ten sposób tunel do przejazdu.

Pieczęć

Ostatnia mała zmiana usunęła wymagania dotyczące stosowania na dokumentach pieczęci przez egzaminatorów lub instruktorów. Wystarczy złożony przez nich podpis i numer uprawnień.

Udogodnienia dla osób niepełnosprawnych

Kategoria AM uprawnia do kierowania motorowerem, czyli pojazdem dwu- lub trzy-kołowym o pojemności silnika spalinowego do 50 cm3 lub mocy silnika elektrycznego nie większej niż 4 kW i o prędkości maksymalnej 45 km/h. Po zdaniu egzaminu AM można również kierować lekkim czterokołowcem, którego masa własna nie przekracza 350 kg, a konstrukcja ogranicza prędkość jazdy do 45 km/h. Do tej pory egzamin na tę kategorię odbywał się wyłącznie na dwukołowym motorowerze, co stanowiło duży problem dla osób niepełnosprawnych. Nowe przepisy wprowadzają w tej kwestii istotną zmianę. Egzamin na kategorię AM będzie mógł odbywać się na motorowerze, tak jak do tej pory lub na czterokołowcu.

Wprowadzone od początku 2020 roku zmiany przyczynią się podniesienia komfortu osobom podchodzącym do egzaminu. Ostatnimi laty można było zauważyć spadek liczby zdających na „prawko”. Przyczynił się do tego wzrost popularności komunikacji zbiorowej i coraz dostępniejszych rowerów czy hulajnóg na minuty.