Dla wielu z nas Škoda to przede wszystkim samochód pewny i niezawodny. W ofercie naszego czeskiego giganta znajdziemy jednak i auta sportowe. Sportowego ducha Škody symbolizują dwie litery RS, czyli Rally Sport. Historia tego emblematu sięga aż 1974 roku. Producent użył go wtedy po raz pierwszy w pilotażowych samochodach rajdowych Škody 180 RS oraz 200 RS.
Obecnie, oprócz skojarzeń z odnoszącymi sukcesy zespołami rajdowymi Škody, które zainicjowała legendarna Škoda 130 RS, symbol RS zagościł na najbardziej sportowych wersjach produkowanych od 2000 roku.
Škoda 130 RS (typ 735)
To piękne sportowe auto coupé produkowane było przez Škodę w latach 1977-1982. Podstawą w skonstruowaniu tego modelu był dwudrzwiowy 110 R coupé, którego produkcję rozpoczęto w 1970 roku w Kvasinach, a zakończono dziesięć lat później, 30 grudnia 1980 roku. Škoda 130 RS ważyła zaledwie 750 kg, miała 4,25 m długości oraz 1,71 m szerokości i od 1,27 m do 1,34 m wysokości. Rozstaw osi wynosił 240 cm. Z jej zgrabną linią kontrastował spory prześwit nadwozia w wersji rajdowej – 185 mm (w modelu wyścigowym natomiast – 120 mm). Dzięki niemu radziła sobie doskonale na drogach podczas najbardziej karkołomnych rajdów, nawet po trudnych do pokonania kamienistych trasach. Škoda 130 RS posiadała wzmocnioną konstrukcję tylno-silnikową, do której dla zmniejszenia ciężaru całego pojazdu mocowano elementy wykonane z laminatu. Podstawowy silnik o pojemności 1228 cm³ oraz mocy 140 KM przy 8500 obrotach na minutę rozpędzał auto do 100 km/h w 7,5 sekundy. Prędkość maksymalna tego modelu to aż 220 km/h. Brytyjski tygodnik motoryzacyjny „The Motor” nadał jej zacny tytuł Sensacyjnej Škody, z powodu doskonałych własności jezdnych, z zaskakująco jak na tamte czasy dużym przyspieszeniem oraz niebywałą łatwością wchodzenia w zakręty bocznym poślizgiem.
Kres kariery Škody 130 RS nastał wraz z decyzją Międzynarodowej Federacji Sportów Samochodowych FISA, która zlikwidowała klasę pojemnościową do 1300 cm³.
Škoda Octavia RS
W 2000 roku Škoda wystartowała w Rajdowych Mistrzostwach Świata z modelem Octavia WRC. To najwyższa kategoria rywalizacji w rajdach samochodowych, coroczny cykl mistrzowski o tytuły rajdowego mistrza świata kierowców, rajdowego mistrza świata pilotów oraz rajdowego mistrza świata konstruktorów. W tym samym czasie na rynku motoryzacyjnym pojawił się pierwszy produkcyjny samochód ze znanym miłośnikom sportowych emocji i ekstremalnych wrażeń symbolem RS. Pierwsza taka Skoda wyposażona została w dynamiczny 1,8-litrowy silnik turbo o mocy 132 kW (180 KM). Przez pięć lat czeski koncern wyprodukował aż 17600 egzemplarzy prezentowanego modelu w wersji sedan oraz combi.
Kolejną, drugą generację Škody Octavii RS można było zamówić już z większym silnikiem benzynowym 2.0 TFSI o mocy 147 kW (200 KM) oraz pierwszy raz z wysokoprężnym silnikiem 2.0 TDI o mocy 125 kW (170 KM). Całkowita produkcja obydwu wersji wyniosła ponad 100 tysięcy sztuk.
Rok 2013 to kolejny sukces, na rynek wprowadzono Škodę Octavię trzeciej generacji. W pierwszym wariancie samochód był dostępny w wersjach 2.0 TSI o mocy 162 kW (220 KM) oraz TDI o mocy 135 kW (czyli 184 KM) pierwszy raz z napędem na cztery koła. Kolejna wersja silnika benzynowego posiadała moc 169 kW (230 KM), a dla modelu Octavia RS 245 aż 180 kW (czyli 245 KM). Oba warianty dostępne są z 6-stopniową manualną skrzynią biegów lub dwusprzęgłową, automatyczną przekładnią DSG. Wersje RS w Szwajcarii, Wielkiej Brytanii oraz Niemczech osiągnęły przeszło 20 procent udziału w sprzedaży modelu Octavia. Całkowita produkcja wyniosła 172 tysiące pojazdów.
Czwarta generacja…3 marca tego roku podczas targów motoryzacyjnych w Genewie koncern pochwali się najmocniejszymi wersjami Škody Octavii. Czwarta generacja RS pojawi się po 20 latach od debiutu pierwszej w historii Octavii z emblematem RS. Nowy model będzie dostępny z trzema rodzajami napędu, w tym także z napędem hybrydowym typu plug-in, czyli z możliwością ładowania akumulatorów z gniazdka. Škoda Octavia RS czwartej generacji jest pierwszym usportowionym modelem produkcyjnym Skody, pod którego maską kryją się aż dwa silniki. W zależności od tego jaki tryb jazdy wybierzemy pracują indywidualnie lub w połączeniu, łącząc korzyści zapewniane przez silnik elektryczny oraz spalinowy. Najnowsze rozwiązania naszej Škody to min. wspomaganie przy manewrowaniu z przyczepą, ostrzeganie przed uczestnikami ruchu w martwym polu i innymi nadjeżdżającymi pojazdami oraz systemy wspomagające bezpieczeństwo: Crew Protect Assist ograniczający skutki kolizji przez zamknięcie szyb oraz zaciśnięcie pasów bezpieczeństwa oraz Front Assist pełniący funkcję ochrony pieszych i awaryjnego hamowania.
Škoda Fabia RS
W 2003 roku Škoda rozszerzyła swoją rodzinę RS o nową fabię RS. Pierwsza generacja była dostępna z silnikiem 1.9 TDI, o mocy 96 kW (130 KM). Samochód przyspieszał w 9,6 sekundy do 100 km/h i osiągał prędkość maksymalną 204 km/h. W 2010 roku na rynku pojawiła się druga generacja napędzana 1,4 litrowym silnikiem benzynowym o mocy 132 kW (180 KM), wyposażonym w turbosprężarkę oraz siedmiobiegową skrzynię DSG. Po raz pierwszy Fabia RS pojawiła się również w wersji kombi.
Škoda Kodiaq RS
Škoda Kodiaq RS to pierwszy SUV, który dołączył do rodziny RS w 2018 roku. Dzięki rekordowi okrążenia siedmiomiejscowych SUV-ów na legendarnej Nordschleife na torze Nürburgring o długości 20,832 km w 9: 29,84 minuty potwierdził swój sportowy charakter. Dostępny z silnikiem 2.0 TDI o mocy 176 kW (240 KM) imponująco łączy wydajność i zrównoważony rozwój.
Emblemat RS zarezerwowany został dla sportowych modeli czeskiej Škody. Historia ich produkcji sięga 1974 roku, od kiedy Škoda wykorzystywała go w swoich pilotażowych samochodach rajdowych. Obecnie, oprócz skojarzeń z odnoszącymi sukcesy zespołami rajdowymi Škody, symbol RS zagościł na najbardziej sportowych wersjach produkowanych od 2000 roku, stając się dla marki synonimem sportowych emocji.