Historia Volkswagen Motorsport

Volkswagen Motorsport to niemiecki zespół wyścigowy biorący udział w Rajdowych Mistrzostwach Świata i innych seriach wyścigowych, takich jak ADAC Formel Masters, czy najbardziej ekstremalny na świecie 24 godzinny wyścig na torze Nürburgring na pętli Nordschleife. Siedziba zespołu znajduje się w Hanowerze.

W swojej 50-letniej historii Volkswagen Motorsport może pochwalić się zdobyciem wielu tytułów krajowych i międzynarodowych. Największe i najbardziej chwalebne zwycięstwa to awans trzy razy z rzędu w Rajdzie Dakar w latach 2009-2011. Wygranie cztery razy z rzędu Rajdowych Mistrzostw Świata z Polo R WRC w latach 2013-2016 oraz rekord na budzącej postrach górze Pikes Peak, na której kierowcy muszą pokonać dystans 19,99 km, ścigając się na sam szczyt znajdujący się na wysokości 4302 metrów.

Historia

Początek… rok 1966, w Monachium powstaje Volkswagen Motorsport pod nazwą Formel V Europa e.V, który kilka lat później zostaje przeniesiony do Hanoveru.
Trzy lata później zwycięzcą historycznego 24 godzinnego wyścigu Formuły Vee Nurburgring Nordschleife zostaje Helmut Marko, a tuż za nim kończy znany Niki Lauda.
Kolejne lata przynoszą zwycięstwo Keke Rosberga startującego Volkswagenem Kaimann w niemieckich mistrzostwach Formuły Super Vee oraz pierwszy puchar po zwycięskim wyścigu VW Junior Cup na Hockenheim.
Nazwa firmy zostaje zmieniona na Formel V Europa -Volkswagen Motorsport e.V. Kilka lat później w nazwie zostaje już tylko Volkswagen Motorsport e.V.

Kolejne lata obfitują w nowe sportowe wyzwania. Zwycięstwo zdobywa niemiecki kierowca rajdowy Klaus-Joachim „Jochi” Kleint w Pucharze Estering jadąc Golfem GTI 1600 i John Nielsen w niemieckiej Formule 3, a firma dołącza do Formuły 3 jako producent silników.
W roku 1986 Szwed Kenneth Eriksson zostaje rajdowym mistrzem świata w Grupie A, w 1990 znany niemiecki kierowca wyścigowy Michael Schumacher zwycięża w niemieckim cyklu Formuły 3 i z powodzeniem triumfuje w finale sezonu w Makau.
Kolejny rok przynosi zwycięstwo Erwinowi Weberowi i Manfredowi Hiemerowi, którzy wygrywają Rajdowe Mistrzostwa Niemiec, startując Golfem G60 o mocy 282 KM.
W 1997 roku Volkswagen zostaje dostawcą silników w Formule Konig.
Po trzech latach powstaje VW Motorsport GmbH, którego nazwa po krótkim czasie zostaje zmieniona na Volkswagen Racing GmbH.
W 2003 roku Volkswagen Tarek powraca na Dakar z niezwykle lekką konstrukcją nadwozia z włókien węglowych napędzaną 1,9-litrowym silnikiem TDI o mocy 218 KM (160 kW).
W 2004 roku kolejna zmiana nazwy…tym razem na Volkswagen Motorsport GmbH.
Kolejne lata i kolejne sukcesy: trzech zwycięzców Rene Rast, Jimmy Johansson, Florian Gruber i Dieter Depping 24 godzinnego wyścigu Nurburgring i pierwszy zwycięzca VW w rajdzie Dakar – Giniel de Villier. Rok 2010 kolejny, tym razem potrójny triumf w Dakarze. Pierwsze miejsce zajmuje hiszpański kierowca rajdowy Carlos Sainz przed Nasserem Al-Attiyahem i Markiem Millerem. Rok później kolejne spektakularne potrójne zwycięstwo. Al-Attiyah wyprzedza kierowcę rajdowego z Południowej Afryki Giniela de Villiersa oraz Carlosa Sainza.
Volkswagen Motorsport oficjalnie ogłasza, że za dwa lata dołączy do stawki WRC z modelem Polo R.
W roku 2012 zespół z Hanoweru prowadził bardzo intensywne przygotowania do kolejnego starcia w Rajdowych Mistrzostwach Świata. Na szutrowym odcinku wygrał Sebastian Ogier prowadząc Skodę Fabia S2000. W kolejnym roku Sebastien Ogier wraz z Julienem Ingrassia zwycięża w Rajdzie Szwecji oraz w Alzacji, a Volkswagen w Hiszpanii zdobywa mistrzostwo świata wśród producentów. Następny rok to przede wszystkim doskonała passa Francuzów. Bezproblemowo wygrywają tytuł w Hiszpanii oraz wszystkie miejsca na podium w Australii.
W 2015 roku trzecie z rzędu zwycięstwo tego wspaniałego teamu, również w Australii. Kolejny rok…czwarte zwycięstwo. Volkswagen ogłasza, że zamierza wycofać się z WRC pod koniec sezonu 2016. Było to zaskoczeniem dla fanów i dziennikarzy, ponieważ zespół i jego kierowcy już prowadzili poważne prace rozwojowe i testowe nad nowym Polo 2017 w oparciu o samochody WRC nowej generacji.
W 2018 roku Volkswagen Motorsport powrócił do Rajdowych Mistrzostw Świata z wersją R5 Volkswagena Polo GTI. Samochód zadebiutował podczas Rajdu Catalunya 2018 (rajd samochodowy organizowany od 1957 roku na hiszpańskim wschodnim wybrzeżu, w Katalonii, z bazą rajdu w Salou – trasa ma około 1900 km podzielonych na 18 odcinków specjalnych i łączące je odcinki dojazdowe), z udziałem Norwega Pottera Solberga i młodziutkiego Francuza Erica Camilli. W zeszłym roku VW oficjalnie ogłosił, że zgodnie z rosnącym naciskiem na produkcję elektrycznych aut, zakończy wszystkie programy sportów motorowych, które ich nie dotyczą.

Ciekawostka…Volkswagen ID.R „Elektrycznym samochodem wyścigowym roku 2019”

Volkswagen ID.R to całkowicie elektryczny, prototypowy pojazd zaprojektowany w ramach Volkswagen ID Project, zawarty w serii samochodów VW R zaprojektowanych z myślą o zawodach sportowych. Jest to pierwszy elektryczny wyścigowy samochód koncepcyjny zasilany bateriami zaprojektowany przez Volkswagena.

Volkswagen Motorsport kojarzy się z licznymi sukcesami na całym świecie. Od 2016 roku startuje również w Mistrzostwach Świata Samochodów Turystycznych w Klasach GTC i GTC2. Rok 2019 Volkswagen Motorsport zakończył rekordowym wynikiem. Jako jedynemu producentowi samochodów, Volkswagenowi udało się zdobyć tytuły w tak wielu różnych dyscyplinach. W rajdach, rallycrossie, wyścigach samochodów turystycznych oraz w długodystansowych wyścigach kierowcy korzystający z prezentowanych pojazdów z dużym sukcesem pokonywali rywali startując w wielu renomowanych seriach mistrzowskich na całym świecie.