Światowa premiera nowego Golfa GTI

45 lat temu koncern Volkswagen przedstawił pierwszego Golfa GTI na Międzynarodowej Wystawie Samochodowej Internationale Automobil-Ausstellung we Frankfurcie nad Menem. W tym roku Volkswagen planował premierę ósmej generacji tego kultowego modelu na jednej z największych motoryzacyjnych imprez na świecie. Tegoroczny salon samochodowy w Genewie został jednak odwołany. Największe premiery światowych producentów odbywają się według planu, tyle że z wykorzystaniem internetu.

Jak to się zaczęło

Volkswagen Golf GTI to jeden z najbardziej znanych kompaktowych samochodów na świecie. W 1976 roku Volkswagen rozpoczął produkcję pierwszego golfa z czterobiegową skrzynią, napędem na przednią oś i silnikiem o mocy 110 KM. Z przodu auto posiadało niezależne zawieszenie z poprzecznymi wahaczami i amortyzatorami teleskopowymi, z tyłu belkę skrętną ze wzmocnionym profilem poprzecznym (tym GTI różnił się od wersji podstawowej). Rozstaw osi wynosił 2400 mm, długość 3705 mm, szerokość 1628 mm, a wysokość 1390 mm przy masie własnej 780 kg. VW Golf GTI osiągał prędkość maksymalną 182 km/h i przyspieszał w 9 sekund od 0 do 100 km/h. Pierwotnie miało powstać tylko 5000 egzemplarzy. Na szczęście tak się nie stało! Przez prawie 45 lat koncern Volkswagen wyprodukował miliony sztuk ośmiu pokoleń tego wspaniałego modelu.

Nowy model

Wygląd nowego Golfa zbliżony jest do jego poprzednika, zachowano pochyloną mocno przednią szybę oraz szerokie tylne słupki. Mimo to Volkswagen Golf 8 sprawia wrażenie bardziej smukłego i dużo bardziej aerodynamicznego. Wymiary zewnętrzne prawie się nie zmieniły. Powierzchnia czołowa została zmniejszona do 2,21 m², a współczynnik oporu powietrza Cx do 0,275. Wszystko po to, żeby zmniejszyć zużycie paliwa oraz zwiększyć komfort w kabinie.

Przód Golfa GTI podkreślają smukłe reflektory, osłona chłodnicy z pięknym wzorem plastra miodu oraz oferowany w standardzie pas diod łączący przednie światła.

W wyposażeniu nowego Golfa znajdziecie: Digital Cockpit, piękną sportową wielofunkcyjną kierownicę obszytę skórą, oświetlenie wnętrza w 32 możliwych kolorach, cyfrowe zegary, system multimedialny z ekranem o przekątnej 8,25 cala, dostęp do usług i funkcji mobilnych oferowanych w We Connect i We Connect Plus oraz automatyczną klimatyzację.

Silniki

Bazowym silnikiem jest wersja 1.5 TSI o mocy 130 KM z manualną, 6-stopniową skrzynią. Model 150-konny oferowany będzie z silnikiem 1.5 TSI lub jako 48-woltowa hybryda – eTSI z 7-stopniową, dwusprzęgłową skrzynią biegów.

Golf 8 pojawi się również jako hybryda plug-in z możliwością ładowania z gniazdka. Koncern Volkswagen zestawił w nim silnik 1.4 TSI z silnikiem elektrycznym, 6-biegową skrzynią DSG oraz akumulatorem litowo-jonowy ze zwiększoną o połowę pojemnością. Będzie dostępny w dwóch wersjach: pierwsza o mocy 204 KM opracowana pod kątem jak największego zasięgu, a druga o mocy 245 KM zapewniająca niezwykłe sportowe osiągi.

Dla fanów szybkiej jazdy przygotowano dwa zupełnie nowe turbodiesle 2.0 TDI 115 KM oraz 150 KM ze skrzynią DSG.

Nowoczesne systemy bezpieczeństwa i wspomagania kierowcy

Według wymogów UE nowy Volkswagen Golf 8 wyposażony został seryjnie w pakiet systemów bezpieczeństwa takich jak: Front Assist (układ ostrzegający o ryzyku kolizji), Emergency Braking (reagujący na pieszych i rowerzystów), Lane Keeping Assist (zapobiegający niekontrolowanej zmianie pasa ruchu) oraz system monitorowania zmęczenia kierowcy. W standardzie otrzymamy również niezwykle przydatny system, dzięki któremu unikniemy stłuczki podczas cofania pojazdu oraz Keyless Start umożliwiający uruchomienie auta bez kluczyka.

Nowego Golfa GTI wyposażono w system eCall, umożliwiający telefoniczny kontakt z centrum obsługi klienta oraz ze służbami ratunkowymi oraz Car2X, dzięki któremu może komunikować się z innymi pojazdami. Dzięki Travel Assist, może poruszać się półautomatycznie do prędkości 210 km/h, jako pierwszy samochód sportowy tej klasy!

Golf GTI jest samochodem kultowym. Był motoryzacyjnym marzeniem wielu z nas. Do dnia dzisiejszego Golf znalazł na świecie ponad 35 mln nabywców. Stał się punktem odniesienia dla innych producentów oraz ulubionym samochodem Niemców. Swój sukces zawdzięcza stałym elementom, które towarzyszyły mu w ciągu prawie pół wieku. Zaliczyć można do nich przedni napęd, zawieszenie umożliwiające niezwykle dynamiczną jazdę, pracujący na wysokich obrotach silnik benzynowy oraz rozpoznawalne znaki stylistyczne – tapicerkę foteli ze wzorem w kratę oraz czerwony pasek na osłonie chłodnicy. Koncern Volkswagen udoskonalał swego Golfa nieustannie, umiejętnie łącząc tradycję z najnowszymi rozwiązaniami z zakresu techniki.