Mija kolejny tydzień, kiedy w całej Polsce zamknięte są szkoły, przedszkola i żłobki. Pandemia koronawirusa ograniczyła naszą aktywność i zmusiła do przeorganizowania codziennego życia. Musieliśmy ograniczyć do minimum kontakty z innymi ludźmi. Dzieci oraz młodzież spędzają czas w domu z rodzicami lub opiekunami. Jak zorganizować ten czas, aby im się nie nudziło…
Najważniejszy jest plan. On nadaje rytm naszemu życiu i pozwala odnaleźć się w chaosie. Długi okres siedzenia w domu może sprawić, że nudzić zacznie się nie tylko dziecko, lecz także dorosły. Kina, teatry, muzea i baseny zostały zamknięte, dlatego atrakcyjną rozrywkę musimy zorganizować w domu. Puzzle, gry planszowe, malowanie, szycie, wyklejanie, gotowanie, wspólne tańce i śpiewanie, to niektóre pomysły na miłe spędzenie kwarantanny z dzieckiem. Pamiętajcie wcale nie musi być nudno!
Nasze propozycje na kreatywne spędzenie czasu z dzieckiem w domu
Wyjdźcie na ogródek (jeżeli posiadacie), taras czy balkon. Wykonajcie kilka ćwiczeń fizycznych, by Wasza kondycja nie spadła do zera. Poskaczcie, zróbcie kilka pajacyków, porozciągajcie się. Ruch to zdrowie!
Gry planszowe – wielu z nas lubi w nie grać, nawet przez kilka godzin. Jeżeli nie macie ich w swojej szafie, stwórzcie własną. Ustalcie zasady, wykonajcie planszę i pionki z kartonu po butach. Zabawa murowana!
Kolaż – wycinamy z gazety kolorowe obrazki, następnie w dowolnej kolejności przyklejamy je techniką kolażu. Temat dowolny…a może Wielkanocne ozdoby, które będą upiększać nasze wnętrze do końca kwietnia.
Kuchenne ABC – to bardzo dobry czas na nauczenie się pieczenia ulubionego ciasta czekoladowego, zrobienie kolorowej sałatki owocowej z bitą śmietaną, czy włoskiej pizzy z parmezanem.
Można też poeksperymentować, zamieńcie swoją kuchnię w małe laboratorium. W każdej szafce znajdą się składniki, z których można wykonać ciekawe doświadczenie np. wulkan w szklance. Do zabarwionej farbą wody z olejem wrzucamy tabletkę musującą lub ciecz nienewtonowską tj. odpowiednią konsystencję wody i mąki ziemniaczanej (skrobi). Cechą charakterystyczną tego płynu jest to, że twardnieje pod wpływem nacisku. Wydaje się, że im większą siłę na niego wywieramy tym większy opór stawia ciecz. Jest ona zarówno płynem jak i ciałem stałym. Właściwości cieczy nieniutonowskiej przypominają bagna lub ruchome piaski. Wspaniała i pouczająca zabawa.
Domowa orkiestra – instrumenty muzyczne można zrobić ze wszystkiego, popiszcie się inwencją twórczą, może to być na przykład: kij deszczowy – zaklinacz deszczu (czyli zakręcana butelka z powrzucanymi do środka ziarenkami grochu), perkusja (blaszane garnki i pokrywki), ksylofon z kluczy, banjo z papieru, kastaniety z tekturki i kapsli czy mini gitara z pokrywki i gumek recepturek. Jak skończą się Wam pomysły, możecie wspólnie zaśpiewać znane piosenki z przedszkola lub zajęć muzycznych w szkole.
Magiczne pudełeczko. Do tekturowego pudełka, które w ramach zabawy możecie sami wykonać, należy włożyć różne przedmioty (może to być gumka do mazania, ołówek, linijka, spinka do włosów czy cukierek). Dziecko losuje wybrany przedmiot i z zamkniętymi oczami ma za zadanie odgadnąć, co to jest.
Uszyjcie coś – szycie z pociechami to wspaniała zabawa dla całej rodziny, w trakcie której dzieci zdobędą wiele nowych umiejętności przydatnych w późniejszym dorosłym już życiu. Możemy w taki sposób stworzyć pluszowego misia, balową suknię dla lalki Barbie, czy ozdobić torbę na zakupy.
Zajęcia manualne mają ogromny wpływ na rozwój wyobraźni odpowiedzialnej za działania kreatywne, pomysłowość i wyobraźnię przestrzenną, która w starszym wieku wpływa na orientację w terenie i pracę w takich zawodach jak np. budowniczy czy architekt.
W sytuacjach awaryjnych pomoc dziadków w opiece nad dziećmi jest nieoceniona. Jednak w obecnej, ciężkiej sytuacji lepiej z niej zrezygnować, a wręcz ją ograniczyć. Wszystko w trosce o bezpieczeństwo osób starszych, które są szczególnie narażone na zakażenie koronawirusem, a przebieg choroby przebiega ciężko.
Dzieci i młodzież nie mogą wychodzić na place zabaw, spotykać się ze sobą i przebywać w miejscach publicznych. Dość rzadko chorują na wirusa COVID-19, jednak mogą być jego nosicielem i zarażać innych mniej odpornych. Dzieci silnie odczuwają stres i niepewność, każde radzi sobie inaczej ze swoimi emocjami. Pamiętajcie o tym, że to my rodzice musimy zapewnić swoim dzieciom poczucie bezpieczeństwa i stabilizacji. Skupmy się na miłym, kreatywnym i wesołym spędzaniu wspólnie czasu z naszą pociechą, aby zminimalizować negatywne skutki tej epidemii.