Volkswagen e-Crafter – sprawdzian praktyczny.

Elektryczna rewolucja trwa i ma się całkiem dobrze… Codziennie można usłyszeć o kolejnych samochodach na prąd, które wkrótce wyjadą na nasze drogi. Elektromobilność to dzisiaj jeden z najważniejszych trendów w motoryzacji.

Volkswagen e-Crafter

To samochód całkowicie elektryczny, który został stworzony z myślą o ruchu miejskim. Silnik oferuje moc 136 KM, a zasięg według normy NEDC (New European Driving Cycle) wynosi 173 kilometrów. W warunkach rzeczywistych ten zasięg jest nieco mniejszy. Energię w akumulatorze uzupełnić można ze zwykłego gniazdka domowego, proces ten trwa jednak 17 godzin. O wiele szybszym rozwiązaniem jest wallbox o mocy 7,2 kW, który skraca czas ładowania do ok. 5 godzin. Najlepszym wyborem jest superszybka ładowarka CCS (Combined Charging System) o mocy 40 kW, czas ładowania ok. 1 godziny. Maksymalna prędkość e-Craftera ograniczona została do 90 km/h.  Na rynku dostępna jest tylko jedną wersja nadwozia, a mianowicie podwyższony furgon z przestrzenią ładunkową 10,7 m³. W e-Crafterze baterie znajdują się pod podwoziem, nie ograniczając w żaden sposób praktyczności tego pojazdu. E-Crafter jest dostępny w dwóch wersjach: z DMC wynoszącym 3,5 tony (970 kg towaru) oraz 4,25 tony (1720 kg).

E-Craftera prowadzi się bardzo dobrze. Pomimo swoich pokaźnych gabarytów, jest niezwykle zwrotny i dynamiczny. Pozwala na płynne wyprzedzanie i wymijanie przeszkód. W standardzie wyposażony jest w liczne systemy bezpieczeństwa, takie jak utrzymywanie pasa ruchu, system Park Pilot, który wspomaga kierowcę podczas parkowania i zawiera funkcję ochrony nadwozia, system Front Assist, który pozwala uniknąć najechania na inne auto lub potrącenia pieszego, automatyczny hamulec po kolizji, czujniki parkowania oraz kamerę pokładową i system zapobiegający skutkom bocznego wiatru, który jest wskazany przy tak dużej powierzchni bocznej pojazdu. W wyposażeniu dostępny jest również tempomat, reflektory diodowe, dwustrefowa klimatyzacja, system multimedialny i ogrzewanie przedniej szyby. Pojazd nie ruszy z miejsca, gdy pasy bezpieczeństwa będą niezapięte lub gdy będą niedomknięte któreś z drzwi.

Żabka

Volkswagen e-Crafter jest z powodzeniem wykorzystywany podczas codziennych dostaw do wszystkich sklepów sieci Żabka w Poznaniu. Wszystko to w ramach promocji zero-emisyjnej logistyki miejskiej. Taka współpraca to dobry przykład zharmonizowanej korporacji firm działających w różnych branżach, na rzecz środowiska naturalnego i poprawy komfortu życia mieszkańców. Jednym z kierunków funkcjonowania i rozwoju sieci Żabka jest prośrodowiskowe podejście. Dlatego firma chce wyznaczać kierunki rozwoju transportu w miastach, które są zgodne przede wszystkim z wymaganiami dotyczącymi ochrony środowiska.

Poczta Polska

W związku z decyzją o włączeniu do floty największego polskiego dostawcy przesyłek kurierskich aut elektrycznych o ładowności powyżej 800 kg, VW Samochody Użytkowe przekazał Poczcie Polskiej nowego e-Craftera. Kierowcy tej instytucji przez 3 miesiące będą testować prezentowany samochód w Poznaniu, Zabrzu, Krakowie, Lublinie, Łodzi i Pruszczu Gdańskim oraz oczywiście w stolicy. Dla Poczty Polskiej niezwykle ważne jest zapewnienie komfortu mieszkańcom, dzięki ograniczeniu emisji szkodliwych substancji oraz poziomu hałasu, jak również zapewnienie wysokiej jakości obsługi. Jesienią 2019 roku pozyskano po postępowaniu przetargowym kilkadziesiąt elektrycznych pojazdów dla naszych pocztowców.

DHL

Globalne firmy kurierskie sprawdziły jak e-Crafter spisuje się w akcji na polskich drogach. Przez dziesięć dni testów pracownicy DHL przejechali ponad 7 tys. kilometrów! Wśród największych według nich zalet opisywanego elektryka, na pierwszym miejscu było przyspieszenie, następnie komfort jazdy i niski poziom hałasu, a także mnogość systemów wspomagających kierowcę podczas jazdy.

Spodobała im się również dynamika auta, która dzięki silnikowi elektrycznemu (z e-Golfa) była lepsza od samochodów z silnikami diesla. Kierowcy zwrócili uwagę na stabilność samochodu podczas prowadzenia, zapewnianą przez dużą masę baterii pod podłogą, szybkość ładowania oraz efektywne odzyskiwanie energii. Trzeba dodać, że takie auto jest o wiele tańsze w utrzymaniu niż tradycyjny samochód. Do 2050 roku DHL chce całkowicie wyeliminować produkcję zanieczyszczeń powstających na skutek operacji logistycznych.

Zrównoważona logistyka miejska to rozwiązania szyte na miarę środowiskowych oraz społecznych potrzeb. Najważniejsze, aby w niedalekiej przyszłości było ciszej, szybciej i przede wszystkim ekologiczniej. W celu skutecznej realizacji tej wizji niezbędna jest owocna współpraca pomiędzy zainteresowanymi stronami, czyli klientami, producentami i dostawcami mobilnych rozwiązań.

Producent e-Craftera poinformował, że zanim trafił on do masowej produkcji, testowy model sprawdziło aż 1500 klientów z 25 firm z Niemiec, Wielkiej Brytanii, Szwecji i Holandii. Kierowcy, którzy go testowali, wykonali w sumie 210 tysięcy przejazdów. Nowym elektrykiem jeździły min. firmy kurierskie takie jak: DPD, DHL, GLS oraz UPS. Auto testowały również firmy, w których dostawcze samochody wykorzystywane są do codziennej pracy.
E-Crafter został „Dostawczym Samochodem Ekologicznym Roku”. Nagrodę wręczono podczas IV Targów EkoFlota – Motoryzacja Przyszłości w Poznaniu za kompleksowe podejście do logistyki miejskiej. Samochody elektryczne są przyszłością nowoczesnej logistyki miejskiej oraz zrównoważonego rozwoju proekologicznego i prospołecznego.