Pierwszy samochód z nowej gamy elektrycznych modeli ID., Volkswagen ID.3 debiutuje na polskim rynku. Powstał na platformie MEB, stworzonej specjalnie z myślą o pojazdach elektrycznych.
Światowa premiera ID.3 odbyła się podczas największych w Europie międzynarodowych targów motoryzacyjnych IAA 2019 we Frankfurcie, produkcja rozpoczęła się zgodnie z planem w listopadzie minionego roku. ID.3 zostanie wprowadzony na rynek latem 2020 r. Cel: przekazanie 30.000 egzemplarzy ID.3 w limitowanej wersji 1ST równocześnie wszystkim klientom z rynków europejskich.
Dane techniczne
Volkswagen ID.3 mierzy 426,1 cm – długości, 180,9 cm – szerokości (bez lusterek) i 155,2 cm – wysokości. Rozstaw osi to 276,5 cm. Pojemność bagażnika – 385 litrów.
Każdy VW ID.3 korzysta z silnika elektrycznego. Jednostka napędowa połączona jest z typową dla tych pojazdów jedno-biegową przekładnią.
Potencjalni nabywcy mają do wyboru trzy rozmiary akumulatora/pojemności baterii (podana wartość to pojemność netto, czyli użyteczna), a mianowicie 45, 58 i 77 kWh. Pierwszy wariant oferuje 330 km zasięgu oraz motor o mocy 150 KM. Drugi ma nieco mocniejszy silnik 204-konny i przejedzie na jednym ładowaniu aż 420 km. Taki właśnie model trafi do sprzedaży w pierwszej kolejności. Wersja topowa będzie miała taką samą jednostkę napędową i zasięg 550 km. Każdy z prezentowanych modeli posiada napęd na tył.
Bateria litowo-jonowa ID.3 składana jest przez producenta samochodu, ma prostopadłościenny kształt, bez ścięć i wybrzuszeń. Volkswagen stosuje ogniwa LG Chem wytwarzane w Polsce. LG Chem obsługuje Audi, Porsche, General Motors, Volvo, Renault, Hyundaia, Kię oraz Volkswagena. Fabryki koreańskiego producenta działają w Chinach, Stanach Zjednoczonych, Korei Południowej i w Polsce – we Wrocławiu. W ciągu trzech lat firma chce osiągnąć poziom produkcji wynoszący 32 GWh ogniw rocznie.
Cena
ID.3 1ST – najniższa cena w podstawowym wariancie zaczyna się od 167.190 zł. Co tam znajdziemy: System Voice Control, system nawigacyjny, aktywny tempomat, radio cyfrowe DAB+, możliwość wyboru dogodnego profilu jazdy, podłokietnik z przodu, podgrzewanie foteli oraz kierownicy, przewód do ładowania Mode 2 i 18-calowe aluminiowe felgi.
ID.3 1ST Plus – cena od 194.390 zł, obejmuje wyposażenie wersji 1ST oraz dodatkowo matrycowe reflektory IQ LIGHT, nadwozie lakierowane w dwóch kolorach, kamerę z tyłu pojazdu, system bezkluczykowy Kessy Advanced. Czyli system elektronicznego dostępu i uruchamiania samochodu bez klucza, jak sama nazwa wskazuje. Sensor zainstalowany w samochodzie wysyła sygnał do kluczyka, gdy ten znajdzie się w odległości przynajmniej 1,5 m od auta. Gdy układ odbierze sygnał zwrotny wysłany z kluczyka, wówczas poprzez pociągnięcie klamki odblokowywane są zamki wszystkich drzwi, a samochód przygotowywany jest do uruchomienia. We wnętrzu znajdują się designerskie fotele, podświetlana konsola środkowa (z dwoma wejściami USB-C z tyłu, zamykana roletą) oraz podświetlenie całego wnętrza. Z zewnątrz wersja ta wyróżnia się dwubarwnym nadwoziem, przyciemnianymi szybami, elementami w kolorze srebra, matrycowymi lampami z tyłu oraz obręczami kół z lekkich stopów o średnicy 19 cali.
ID.3 1ST Max – cena od 215.990 zł, obejmuje wyposażenie wersji 1ST Plus oraz dodatkowo panoramiczny, duży szklany dach, a także wyświetlacz head-up display. W praktyce jest to rozwiązanie mające na celu poprawienie bezpieczeństwo poprzez wyświetlanie na linii wzroku kierowcy najważniejszych informacji dotyczących samej jazdy, takich jak prędkość, wskazania dotyczące nawigacji, wskazania pracy systemów bezpieczeństwa, jak również ustawienie tempomatu, ostrzeżenia o ograniczeniach prędkości oraz ostrzeżenie o pojazdach w martwej strefie lusterek.
Ładowanie
Aby zatankować swój elektryczny samochód, nie musisz wcale jechać na stację benzynową. Baterię możesz naładować w domu z gniazda domowej instalacji elektrycznej lub opcjonalnego systemu Wallbox (będzie on dostępny w dwóch wersjach, z różną mocą ładowania), na publicznej stacji ładowania lub na stacji szybkiego ładowania. Cały proces ładowania trwa bardzo krótko i jest bardzo prosty. To wygodniejsze niż tankowanie.
Posiadacze edycji specjalnej ID.3 1ST korzystający z serwisu ładowania We Charge będą mogli całkowicie bezpłatnie ładować swoje auto z publicznych punktów ładowania samochodów przez rok od daty rejestracji i do maksymalnej granicy 2000 kWh na wszystkich stacjach ładowania znajdujących się w aplikacji We Charge, z siecią IONITY High Power Charging. 100 tysięcy punktów ładowania w Europie!
ID.3 jest pierwszym samochodem VW, który dzięki konsekwentnej redukcji emisji CO2 w łańcuchu dostaw i produkcji, w momencie przekazania nabywcom będzie miał zerowy efekt klimatyczny. Niemożliwe do uniknięcia emisje CO2 będą kompensowane przez projekty mające na celu ochronę klimatu oraz środowiska.
ID.3 rozpoczął nową erę elektrycznej mobilności. Jego największe zalety to najnowocześniejsze rozwiązania techniczne, progresywny design i przystępna cena! Najwięksi konkurenci to Kia e-Niro (C-SUV), Nissan Leaf e+ oraz Tesla Model 3. Pierwsze egzemplarze ID.3 1ST trafią do odbiorców już we wrześniu. Zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami, najtańsza wersja ma kosztować 125.000 zł, tak aby zmieścić się w wytycznych rządowego programu dopłat. Rząd planuje w najbliższym czasie wprowadzić zmiany w rozporządzeniu dotyczącym dopłat do zakupu pojazdów elektrycznych. Po nowelizacji wysokość dofinansowania wciąż ma wynosić 30% wartości auta, ale pojawi się zastrzeżenie, że nie może to być więcej niż 18.750 zł. Bez zmian pozostanie natomiast graniczna cena pojazdu objętego dopłatami – 125 000 zł.