Każdemu z nas przytrafiło się porysować samochód. Otarcia, odpryski lub rysy łatwo mogą pojawić się na lakierze naszego samochodu podczas poruszania się po ciasnych uliczkach miast lub parkingach. Na szczęście większość drobnych usterek można spróbować usunąć samodzielnie. Poniżej przedstawiamy Wam kilka cennych wskazówek jak sobie z tym poradzić. Jeżeli jednak macie wrażenie, że uszkodzenia wymagają interwencji fachowców, polecamy wybrać się do profesjonalnej blacharni i lakierni. Bez odpowiedniej komory lakierniczej, pieca, profesjonalnych materiałów i sprzętu malarskiego można naprawić tylko niewielkie ubytki. Jeżeli blacha w Waszym samochodzie jest skorodowana albo pogięta, zlećcie naprawę dobremu i sprawdzonemu lakiernikowi.
Odświeżenie lakieru krok po kroku
Jeżeli chcecie, żeby Wasze auto dobrze się prezentowało, raz na jakiś czas pomyślcie o odświeżeniu lakieru. Jak przystąpić do tej operacji?
Zanim zabierzecie się za odnawianie lakieru dokładnie umyjcie samochód, aby usunąć z niego kurz, piasek i martwe owady.
Niewielkie odpryski i rysy, spowodowane na przykład uderzeniem kamienia, z powodzeniem możecie zabezpieczyć tak zwanym lakierem zaprawkowym. Zestaw składa się z niewielkiej ilości lakieru bazowego w sztyfcie, sprayu lub buteleczce z pędzelkiem oraz z lakieru bezbarwnego służącego do zabezpieczenia powłoki bazowej. Lakier zaprawkowy dorobić możecie na podstawie kodu koloru umieszczonego na tabliczce znamionowej pojazdu lub nabyć oryginalny, dedykowany zestaw naprawczy. Wszystko kupicie za kilkadziesiąt złotych w opakowaniach po 20 ml. Tego typu zestawy dostępne są nawet z podkładem epoksydowym, który jeszcze lepiej i dokładniej zabezpieczy powłokę lakierniczą. Dużo trudniejsze jest usunięcie ubytku sięgającego blachy. Przed nałożeniem lakieru, musicie oczyścić powierzchnię z rdzy. Następnie nakładacie warstwę podkładu antykorozyjnego (może to być Weicon Chrome – Silver Spray, TROTON EPOXY PRIMER lub NOVOL PROTECT 360).
Płytkie rysy możecie bez problemu usunąć również pastą polerską. Co będzie do tego potrzebne: pasta polerska, papier ścierny (wodny) o różnych gradacjach oraz miseczka z wodą. Papier ścierny, tak…właśnie od niego zaczynacie – oczywiście wchodzą w grę tylko niższe gradacje, czyli P400-P800 (w przypadku delikatniejszych lakierów możemy nawet zacząć od P1000). Musicie polerować powierzchnię większą niż ta, na której znajdują się rysy. Polerujecie równomiernie, łagodnie dociskając papier do lakieru, do momentu zmatowienia całego obszaru. Bardziej głębokie rysy usuwacie papierem ściernym. Najlepszy efekt otrzymacie na lakierach srebrnych i jasnych. Im lakier ciemniejszy, tym rysy będą niestety bardziej widoczne.
Maskowanie
Zanim zdecydujecie się na polerkę, wszelkie niewielkie otarcia możecie najpierw spróbować zamaskować. A czym…na rynku jest wiele różnych dostępnych specjalistycznych środków. Na przykład kredki maskujące rysy (charakteryzują się bardzo niską ceną, nawet od 3 zł do 30 zł) oraz woski koloryzujące (cena około 30 zł za pudełeczko). Pamiętajcie, że ich użycie absolutnie nie usunie uszkodzenia, tylko zakamufluje je na kilka tygodni. Prawdę powiedziawszy po kilku wizytach na myjni, znowu będą widoczne w pełnej krasie. Wtedy zabieg trzeba powtórzyć. Efekt krótkotrwały, ale dla niektórych posiadaczy auta to wystarczy.
Profesjonaliści
Zawsze możecie skorzystać z pomocy autoryzowanego serwisu, który poleca swoje usługi w zakresie napraw blacharsko – lakierniczych. W przypadku jakichkolwiek uszkodzeń pomogą Wam szybko i skutecznie. Prace lakiernicze mają przywrócić pierwotny wygląd pojazdu. Lakiernictwo jest dość trudną, wymagającą precyzji dziedziną, pracownicy są nieustannie szkoleni. Muszą zadbać o prawidłową ochronę antykorozyjną nadwozia, niezwykle precyzyjny dobór barwy i odcienia lakieru, aby lakierowane elementy wyglądały jak fabryczne. W lakierni przy użyciu nowoczesnych, spełniających najwyższe standardy lakierów realizowane są naprawy powłok lakierowych: tradycyjnych, metalizowanych, matowych oraz perłowych. Czas przeprowadzanych prac jest ograniczony do minimum, dzięki ultranowoczesnemu wyposażeniu, komputerowej mieszalni lakierów, bezpyłowym stanowiskom lakierniczym i doświadczonej kadrze.
Nawet jeśli jeździcie bardzo ostrożnie i prawidłowo parkujecie, nie jesteście w stanie uniknąć drobnych uszkodzeń karoserii. Drobne otarcia parkingowe możecie usunąć samodzielnie, bez lakierowania. Nie każde uszkodzenie powłoki lakierniczej od razu wymaga interwencji profesjonalisty. Niejednokrotnie będziecie w stanie zażegnać kłopot, usuwając drobne defekty z pomocą pasty polerskiej, drobnoziarnistego papieru ściernego i wosku. Środki te możecie kupić w sklepie motoryzacyjnym lub w marketach. Wszystko zależy od stopnia uszkodzenia. Czasem wystarczy polerka i woskowanie.
Pamiętajcie jednak, że naprawy blacharskie i lakiernicze nie należą do łatwych czynności, dlatego gdy nie czujecie się na siłach, by samemu poprawiać wygląd Waszego auta, warto udać się do wykwalifikowanego serwisu. Szukając go koniecznie zwróćcie uwagę na placówki autoryzowane, wyspecjalizowane w naprawach konkretnych marek. Warto wybrać placówkę z certyfikatem ASO dla danej marki. W ten sposób zyskujecie 100 procentową gwarancję najwyższej jakości usługi.