Badź widoczny na drodze!

Światła to obowiązkowy element wyposażenia każdego pojazdu. Podróżowanie bez nich nie byłoby ani bezpieczne, ani komfortowe. Do czego służą poszczególne rodzaje świateł i kiedy należy ich używać? Odpowiedzi znajdziecie w poniższym artykule.

Krótka historia reflektorów samochodowych

Na początku XX wieku do sygnalizowania obecności pojazdu na drodze służyły lampy naftowe. Po nich przyszedł czas na lampy karbidowe, zasilane acetylenem. Światło, jakie generował płomień, odbijało się od umieszczonego w tyle reflektora specjalnego zwierciadła. Niestety działały tylko na małą odległość, a pod wpływem deszczu lub wiatru po prostu gasły.

Pierwszą żarówkę elektryczną o mocy 0,5 wata wprowadził Cadillac w 1913 roku.  Kilka lat później Henry Ford rozpoczął seryjną produkcję Forda T z reflektorami wyposażonymi w żarówki elektryczne o dużo większej mocy. Jego pomysł podchwycili inni znani konstruktorzy, którzy zaczęli montować w swoich pojazdach nawet po sześć lamp. Niestety ich wadą było to, że oślepiały innych użytkowników dróg.

Po światłach asymetrycznych, mocniej oświetlających pobocze, a słabiej środek drogi, rynek zaczęły podbijać żarówki halogenowe. Obecnie dostępne jako standardowe halogeny oraz żarówki o podkręconych parametrach, tj. dłużej świecące lub emitujące jaśniejszą wiązkę światła.

W końcu przyszedł czas na lampy ksenonowe. W 1991 roku na drogi wyjechało pierwsze auto z tym oświetleniem. Było to piękne BMW 7. Pierwsze ksenony świeciły dwukrotnie jaśniej niż halogeny, niestety oślepiały jadących z naprzeciwka kierowców. W związku z tym niezbędnym stało się wprowadzenie systemu samopoziomowania świateł i czyszczenia reflektorów. Ksenony emitują o wiele dłuższą i jaśniejszą wiązkę niż halogeny, niebieska barwa nie męczy wzroku i wyraźniej doświetla obiekty na drodze, również w nocy. Lampy ksenonowe świecą 10 razy dłużej niż żarówki halogenowe.

Od 2007 roku coraz więcej nowych pojazdów wyposażonych jest w reflektory LED, których barwa jest bardziej zbliżona do barwy światła dziennego, niż ma to miejsce w przypadku halogenów lub ksenonów. Możliwe, że za kilka lat diody elektroluminescencyjne całkowicie wyprą tradycyjne źródła światła, a żarówki przejdą do historii, jak kiedyś lampy naftowe…

Jak i kiedy używać światła w samochodzie?

Niby każdy kierowca to wie, okazuje się jednak, że nie brakuje tych, którzy mają spory problem z prawidłowym ich użyciem. Popełnianie błędów w kwestii korzystania ze świateł w ruchu drogowym nie tylko może zmniejszyć nasze bezpieczeństwo, ale również zakończyć się kosztownym mandatem.

Światła mijania (krótkie)

Pamiętajcie o ich włączaniu przez całą dobę, niezależnie od panujących warunków atmosferycznych. Ich zadaniem jest oświetlenie drogi przed pojazdem. Ze względu na swój zasięg określane są jako krótkie. Możecie je stosować zamiennie ze światłami drogowymi. Kara za niedostosowanie się do powyższych zasad to 100 zł mandatu i 2 punkty karne przy jeździe bez wymaganych świateł od świtu do zmierzchu lub nawet 200 zł mandatu i 4 punkty karne przy poruszaniu się nieodpowiednio oświetlonym pojazdem od zmierzchu do świtu i w tunelu.

Światła do jazdy dziennej

Możecie ich używać zamiast świateł mijania w warunkach normalnej przejrzystości od świtu do zmierzchu. Z uwagi na to, że przy włączonych światłach do dziennej jazdy nie włączają się światła pozycyjne z tyłu, należy pamiętać o ich zmianie na światła mijania, gdy pojawi się mgła lub opady atmosferyczne.

Światła drogowe (długie)

Po zmroku możecie skorzystać również ze świateł drogowych, ponieważ skuteczniej oświetlą Wam drogę niż światła mijania. Pamiętajcie jednak, żeby nie oślepiać innych uczestników ruchu tzn. nadjeżdżających z naprzeciwka pojazdów czy kolumn pieszych. W takiej sytuacji należy zmienić światła drogowe na światła mijania.
Niewłaściwe używanie świateł drogowych może skutkować mandatem w wysokości 200 zł i 3 punkty karne.

Światła pozycyjne

Kiedy korzystać ze świateł pozycyjnych? Używajcie ich w sytuacji, gdy podczas postoju lub zatrzymania widoczność jest na tyle zła, że inni użytkownicy dróg mogą nie zauważyć Waszego auta. Jeśli zatrzymujecie się w oświetlonym miejscu lub gdy zatrzymanie wynika z ruchu drogowego lub przepisów, nie macie obowiązku ich włączania.

Światła przeciwmgielne

Tylne i przednie. Przy ograniczonej widoczności np. podczas mgły lub opadów śniegu oprócz świateł mijania możecie włączyć przednie światła przeciwmgielne. Podczas normalnej przejrzystości używajcie ich tylko na krętych drogach. Z tylnego światła przeciwmgielnego korzystajcie jednak wyłącznie wówczas, gdy widoczność na drodze spada poniżej pięćdziesięciu metrów. Nieodpowiednie używanie świateł przeciwmgielnych grozi mandatem w wysokości 100 zł i 2 punktami karnymi.

Światła awaryjne

Zatrzymując pojazd w miejscu do tego nieprzeznaczonym koniecznie użyjcie świateł awaryjnych np. w momencie awarii lub wypadku. Jeśli kierujecie pojazdem przystosowanym do przewozu osób niepełnosprawnych lub autobusem szkolnym koniecznie pamiętajcie o ich włączeniu podczas wsiadania lub wysiadania pasażerów. Użycie świateł awaryjnych podczas jazdy jest niedozwolone, dlatego przewinieniem jest nawet tak zwane podziękowanie nimi innym kierowcom.

Za niewłączenie świateł awaryjnych w momencie awarii lub wypadku grozi mandat w wysokości 150 zł oraz 1 punkt karny.  Na drodze ekspresowej lub autostradzie zapłacicie nieco więcej, bo 300 zł i otrzymacie 2 punkty karne. 

Kierunkowskazy

Kierunkowskazy są światłami, których używa się w celu zasygnalizowania zamiaru zmiany pasa ruchu lub kierunku jazdy. Włączajcie je przed rozpoczęciem manewru, po czym wyłączajcie po jego zakończeniu. Pamiętajcie o ich użyciu również podczas manewru wyprzedzania!

Światła STOP

Sygnalizują rozpoczęcie hamowania pojazdu, uruchamiają się automatycznie w momencie wciśnięcia pedału hamulca.

Mamy nadzieję, że nasz poradnik przypomniał Wam kiedy i z jakich rodzajów świateł korzystać. Wiedza ta stanowi bowiem podstawę bezpiecznej i komfortowej jazdy. Pamiętajcie również o regularnym sprawdzaniu stanu reflektorów – to gwarancja właściwej widoczności pojazdu na drodze.