Trudno jest wskazać konkretną datę kiedy należy wymienić opony na zimowe. Wszystko zależy od warunków atmosferycznych panujących na drodze. Zgodnie z zaleceniami producentów opony należy zmienić, kiedy średnia dobowa temperatura powietrza spadnie poniżej 7°C. Dlatego nie czekajcie z wymianą opon na pierwszy śnieg. Jesienna aura w Polsce bywa kapryśna, nie dajcie się zaskoczyć nagłemu ochłodzeniu!
Różnica pomiędzy oponami zimowymi a letnimi
Opony zimowe i letnie różnią się od siebie przede wszystkim składem mieszanki, z jakiej są wykonane. “Zimówki” to miękkie opony, które zachowują dużą elastyczność nawet przy niskich temperaturach. Latem – zbyt rozgrzane – zaczną się ślizgać podczas ruszania, hamowania lub pokonywania zakrętów. Kolejna różnica to bieżnik. W oponie zimowej jest on głębszy i posiada więcej nacięć (lamelek), dzięki którym opona lepiej radzi sobie na śniegu. Gdy opony zimowe mają już za sobą kilka sezonów, przed założeniem skontrolujcie koniecznie głębokość ich bieżnika. Polskie prawo pozwala na stosowanie opon z bieżnikiem o minimalnej głębokości 1,6 mm. Dla własnego bezpieczeństwa powinniście jednak pomyśleć o wymianie opon zimowych na nowe, kiedy głębokość bieżnika jest mniejsza niż 4 mm.
Czy opona zimowa sprawdzi się w deszczu? Jadąc po mokrej nawierzchni z prędkością 90 km/h, przy temperaturze 2°C, droga hamowania na “zimówkach” jest o 11 metrów krótsza niż na oponach letnich. To naprawdę robi różnicę. Czasami może uratować czyjeś życie i zdrowie!
Opony całoroczne
Producenci zaczęli wprowadzać na rynek opony, na których można jeździć przez cały rok. Skąd pomysł? Przede wszystkim to wpływ coraz cieplejszych zim w Europie. Bez względu na pory roku, podróżujemy z reguły po suchym lub mokrym asfalcie, a rzadko po śniegu czy lodzie. Kiedyś największym wyzwaniem dla producentów był śnieg, teraz w większości przypadków są to niskie temperatury. Klasyczne opony całoroczne z wyglądu są bardzo podobne do zimowych, ale posiadają inny skład mieszanki, dzięki czemu dobrze pracują również w wyższych temperaturach. Pamiętajcie jednak, że nie nadają się one do eksploatacji w ekstremalnych warunkach zimowych. Droga hamowania na takich oponach jest dłuższa, co stwarza ryzyko wypadku.
Ile to kosztuje?
Koszt wymiany opon z letnich na zimowe zależy od wielu czynników m.in. rodzaju felg, od rozmiaru opon i od tego czym zostaną napełnione, azotem lub powietrzem, a nawet od tego w jakim mieście usługa jest wykonywana. Niektóre serwisy oferują tak zwany hotel dla opon czyli bardzo wygodną usługę przechowywania opon i kół, szczególnie wtedy, gdy nie macie na nie miejsca.
Ciekawostka
W niektórych pojazdach nie ma potrzeby zmiany opon na zimowe w warunkach zimowych. Dotyczy to pojazdów komercyjnych wykorzystywanych w rolnictwie i leśnictwie, pojazdów jednośladowych, wózków widłowych przystosowanych do chwytania, podnoszenia, przenoszenia i ustawiania ładunków, pojazdów uprzywilejowanych policji, straży pożarnej, departamentu zarządzania katastrofami oraz specjalnych pojazdów, dla których nie istnieją opony klasy C1, C2 lub C3.
Informacja praktyczna
Zarówno późną jesienią, jak i wczesną wiosną w warsztatach wulkanizacyjnych tworzą się kolejki kierowców, którzy zmianę opon odkładają na ostatnią chwilę. Jeżeli nie chcecie spędzić kilku godzin w oczekiwaniu na usługę, zainteresujcie się tym tematem odpowiednio wcześnie.
Wielu kierowców zastanawia się czy wymiana opon z letnich na zimowe w ogóle jest konieczna. Dla większego bezpieczeństwa – swojego i innych – zdecydowanie warto to zrobić! Opony zimowe charakteryzują się dużo lepszą przyczepnością, zarówno na mokrej, jak i ośnieżonej nawierzchni, a także zachowują dużą elastyczność przy niskich temperaturach. Nawet na suchym asfalcie, w chłodnych miesiącach, potrafią skrócić drogę hamowania o 30%. Pamiętajcie – bezpieczeństwo nie ma ceny!