Co łączy muzykę i marki samochodowe? Okazuje się, że nie tylko reklama!

Powiązania około muzyczne nie są wcale rzadkością, jeśli chodzi o przemysł motoryzacyjny. I nie mamy tu na myśli wyłącznie wykorzystywania muzyki w spotach reklamowych. Marki motoryzacyjne często są organizatorami wielkich wydarzeń muzycznych. Poniżej prezentujemy najciekawsze przykłady, w których muzyka spotyka motoryzację.

SEAT

Hiszpański producent w ostatnim czasie zasłynął przede wszystkim jako sponsor jednego z najciekawszych i najważniejszych festiwali muzycznych na świecie: barcelońskiego Primavera Sound. Symbol marki nie tylko widniał obok logotypu wydarzenia w różnego rodzaju materiałach marketingowych, ale również nad sceną, której nadano nazwę Seat.

Oprócz tego koncern jest patronem szwajcarskiego cyklu wydarzeń Seat Music Session – objazdowej trasy koncertowej. Polega ona na serii koncertów w okrągłych salach koncertowych, które mają prezentować się niczym małe, kameralne występy w czyimś domowym salonie. Jeśli jesteście ciekawi jak wygląda taki koncert odsyłamy do strony wydarzenia. Znajdziecie tu wiele zdjęć z poprzednich lat, a także informacje o tegorocznych koncertach. Co prawda festiwal startuje w październiku, ale może już teraz warto zaopatrzyć się w bilety.


Skoda

W Polsce czeska marka znana jest przede wszystkim ze wspierania swoją nazwą muzycznej listy przebojów do jazdy samochodem Skoda Auto Muzyka. Sama lista była jednocześnie konkursem dla młodych zespołów, które za pomocą specjalnej strony miały przesyłać Skodzie swoje utwory. Mogły w ten sposób wygrać nagranie płyty, koncert w Programie Trzecim Polskiego Radia, realizację teledysku lub sesję zdjęciową. Niestety w tym roku konkursu nie przewidziano. Warto jednak poświęcić trochę czasu na przestudiowanie utworów, które finalnie znalazły się na płycie Skoda Auto Muzyka. Jeśli Was to nie przekonuje dodamy, że oprócz internautów zwycięzców wybierało również jury w którym zasiedli znani artyści: Baron i Tomson, Maria Sadowska, Katarzyna Nosowska i Dawid Podsiadło. Poniższy mix pochodzi z zeszłorocznej płyty. Wielu wykonawców, których można na niej usłyszeć mogliście zobaczyć w różnego typu talent show, czy na festiwalach muzycznych takich jak np. poznański Enea Spring Break. Niektórzy z wykonawców nagrali nawet już swoją własną płytę (szczególnie polecamy Salk).

Działania muzyczne Skody poza Polską i Czechami obejmują również Belgię – koncern jest sponsorem tytularnym Skoda Jazz Festival, jednego z ważniejszych festiwali jazzowych w Europie.

Volkswagen

Niemiecka koncern w ostatnich latach coraz bardziej wiąże swoje działania z muzyką. Wystarczy wspomnieć chociażby o udziale Slasha, gitarzysty legendarnych Guns N’ Roses, w reklamie systemu audio w samochodach VW czy wybraniu zespołu Scorpions na ambasadorów modelu Amarok.

Niektórzy pewnie pamiętają jeszcze “Pink Moon” Nicka Drake’a jako ścieżka dźwiękowa w jednym z dawnych spotów reklamowych marki, za który Volkswagen był wielokrotnie chwalony.

Do tego można dodać pamiętną sytuację, gdy w latach dziewięćdziesiątych VW sponsorując trzy trasy koncertowe wielkich zespołów rockowych, w ramach promocji każdej z nich wypuścił specjalną edycję wyposażeniową trzeciej generacji Golfa. Zespołami, które tak uhonorowano, były: Pink Floyd w 1994 roku, The Rolling Stones w 1995 oraz Bon Jovi w 1996. Z kolei w 2013 roku koncern za pomocą specjalnej aplikacji dał swoim klientom (którzy kupili VW Golfa GTI) możliwość stworzenia utworu muzycznego poprzez ich sposób jazdy.


Co marka to inne działania

Jak widać, każda z marek w zupełnie inny sposób angażuje się w promocję swoich produktów poprzez działania powiązane z muzyką. Dzięki temu ich działania się nie wykluczają wzajemnie, lecz trafiają do zupełnie innego grona odbiorców. To wszystko razem sprawia, że każda ze stron zyskuje nie tylko reklamę, ale pewność, że ich przekaz dostrzeże odpowiednia grupa docelowa. Mamy nadzieję, że przyszłość przyniesie jeszcze więcej ciekawych działań marketingowych łączących motoryzację z muzyką.