Nowa Octavia – premiera IV generacji

Nowa Octavia zadebiutowała w poniedziałek 11 listopada 2019 roku w Pradze w gmachu Galerii Narodowej  przy akompaniamencie orkiestry Filharmonii Narodowej i obecności premiera rządu oraz prawie 800 zaproszonych gości. Oficjalna prezentacja była dostępna w wersji online na kanałach społecznościowych marki Skody: Storyboard, Facebook, Twitter oraz YouTube.

Historia

Pierwsza Škoda Octavia została wyprodukowana w styczniu 1959 roku w Mladej Boleslavi. Na jej bazie powstały inne modele, a mianowicie Octavia Super, Touring Sport oraz Octavia 1200 TS i Combi. Na początku lat 90-tych Skoda została przejęta przez VW i to właśnie wtedy radykalnie zmieniła się cała filozofia budowania samochodów. Wycofano przestarzałe już konstrukcje, a w ich miejsce pojawiły się unowocześnione pojazdy korzystające z najnowszych, innowacyjnych niemieckich technologii. Pod koniec 1997 roku wprowadzona została wersja kombi, po niespełna dwóch latach otrzymała ona opcjonalny napęd na cztery koła oraz  system ABS i poduszkę powietrzną kierowcy. Skoda Octavia to bestseller – od pięciu lat, co roku, sprzedawano przeszło 400 tysięcy sztuk tego modelu. To jedna trzecia łącznej sprzedaży całej Skody.

Silnik

Nowa Octavia ma do zaoferowania tradycyjne silniki benzynowe, diesle oraz hybrydy. Benzyna – najsłabszy silnik to trzycylindrowe 1,0 TSI o mocy 110 koni mechanicznych, następnie czterocylindrowy 1,5 TSI (150 KM) i w końcu najlepszy spośród benzynowych 2,0 TSI o mocy 190 KM (z napędem 4×4 i 7 stopniowym DSG). Diesel – są aż trzy wersje wysokoprężne o tej samej pojemności (2,0 l) lecz o różnych mocach (od 115 do 200 KM). Oczywiście wszystkie z filtrem cząstek stałych i innowacyjnym układem uzdatniania spalin (system podwójnego dozowania płynu AdBlue). Octavia pojawi się również jako hybryda (plug-in, ładowana z zewnątrz) z silnikiem benzynowym 1.4 TSI i z dodatkowym silnikiem elektrycznym i mocą 204 oraz 245 koni mechanicznych. W jednej i w drugiej wersji występuje 6-stopniowa skrzynia DSG.

Wymiary

Prezentowana Octavia jest dłuższa w wersji kombi o 22 mm, natomiast w wersji hatchback o 19 mm od poprzedniczki. Jest również szersza o 15 mm. Rozstaw osi w tym modelu wynosi 2686 mm. Co ważne, udało się powiększyć bagażnik do 600 litrów (a w wersji kombi 640 l). Od zawsze Škoda Octavia była nieco większa od pozostałych kompaktów, często porównywana do aut o klasę wyższych.

Wnętrze

W nowej generacji Škody dużym zmianom uległo wnętrze, stając się bardziej nowoczesnym. Wszystkie materiały wykończeniowe są wysokiej jakości, zadbano również o przestronność. Dość sporą innowacją jest przeniesienie obsługi trójstrefowej klimatyzacji oraz nawiewu na ekran dotykowy. W tym modelu Octavii nie ma w ogóle panelu klimatyzacji składającego się z fizycznych przycisków, natomiast jest dwuramienna kierownica, wykończona eleganckimi, chromowanymi akcentami. W centralnej części kokpitu znajduje się 10-calowy, wirtualny zestaw wskaźników z bardzo wysoką rozdzielczością. Kolejną nowinką jest funkcja masażu i wentylacji w przednich siedziskach, a także ładowarka indukcyjna i tuner telewizyjno-radiowy.  

Światła

Pierwszy raz dla tego właśnie modelu zastosowano reflektory Full LED Matrix o niezwykle wyrafinowanej i drapieżnej stylistyce. Są to dwa moduły LED rozdzielone przez zarysowane wiązki światła w kształcie litery L. Krystaliczne reflektory tylne również zaopatrzone zostały w najnowszą technologię LED, a także funkcję z dynamicznym efektem świetlnym o nazwie Coming/Leaving Home.

Bezpieczeństwo

Podczas prezentacji można było zauważyć, że producenci postawili spory nacisk na bezpieczeństwo. Zadebiutowały nowe systemy wsparcia kierowcy, między innymi Exit Warning, czyli system ostrzegania, który informuje kierowcę pojazdu o zbliżającym się z tyłu innym pojeździe podczas otwierania  drzwi samochodu. Collision Avoidance Assist to system antykolizyjny, który aktywnie zwiększa moment skrętu w razie bezpośredniego zagrożenia kolizją z pieszym, rowerzystą lub innym pojazdem. Poprzez manewr kontrolowanego omijania efektywnie zapobiega wypadkowi. 

Simply Clever

W prezentowanym modelu producent zaskoczył nas licznymi propozycjami Simply Clever. Są to przydatne uchwyty, parasole przeciwdeszczowe, latarki i kilka śmietniczków. Z tyłu są wygodne poszerzone zagłówki oraz koc, a nad lusterkiem wstecznym gniazdo USB-C i przetwornica z gniazdkiem 230 V. Jest też fabryczny hak sterowany elektrycznie oraz bezkluczykowy dostęp do wszystkich drzwi, dynamiczne kierunkowskazy i efektowna mała dźwignia zmiany biegów.

Octavia to ikona czeskiej marki. Zaskakuje nas na wielu poziomach. Jest dłuższa i szersza od poprzedniczki, a także posiada większy bagażnik. Jej całkowicie nowa koncepcja wnętrza łączy wyjątkową funkcjonalność z przestrzenią i wysokiej jakości materiałami. Prezentowany model oferuje niespotykane dotąd w segmencie samochodów kompaktowych modyfikację z zakresu łączności. Wszystkie te cechy uzupełnia wyważony stosunek ceny do wysokiej jakości i formatu nowej Škody.