Technologia Car2X Volkswagena

Funkcja Car2X pomaga kierowcom zapobiegać wypadkom, dzięki możliwości komunikowania się samochodu z otoczeniem. System odbiera sygnały i informacje, aby przekazać je do innych pojazdów. Informowanie o nietypowych sytuacjach, które mogą wystąpić na drodze z pewnością poprawiają bezpieczeństwo podróżujących. Gdy odpowiednio wcześniej otrzymamy stosowny komunikat, na pewno będziemy mogli przygotować się do nieoczekiwanych zdarzeń. Nowy Golf jest pierwszym samochodem na rynku europejskim, seryjnie wyposażonym w technologię Car2X opartą na standardzie bezprzewodowym WLANp.

Wykorzystywany w Golfie rodzaj wi-fi przystosowany jest do lokalnej komunikacji pomiędzy pojazdami, nie korzysta z sieci telefonii komórkowej.  Połączone systemem samochody, w promieniu do 800 metrów, bezpośrednio wymieniają pomiędzy sobą dane oraz informacje o położeniu. Dzięki temu mogą ostrzec się nawzajem przed każdym niebezpieczeństwem w ciągu kilku milisekund. Wymiana danych odbywa się w czasie rzeczywistym i może dotyczyć między innymi natężenia ruchu, cykli zmian sygnalizacji świetlnej lub przejazdu pojazdów uprzywilejowanych. Kierowca jest na bieżąco informowany o wszystkich zdarzeniach.

Euro NCAP Advanced

Nagroda dla producentów samochodów udostępniających nowe technologie z zakresu bezpieczeństwa, które zostały naukowo udowodnione.

Od początku istnienia nagrody, koncern Volkswagen otrzymał ją już pięć razy, za systemy bezpieczeństwa oraz wspomagania kierowcy. Kolejne odznaczenie za system ostrzegania przed niebezpieczeństwem dopełnia wizerunek nowego Golfa. Pod koniec zeszłego roku otrzymał on najwyższą ocenę pięciu gwiazdek podczas testu Euro NCAP.

Organizacja Euro NCAP zamierza w przyszłości dołączyć funkcje technologii Car2X jako kryterium w swoich testach.

Współpraca

Koncern Volkswagen we współpracy z Siemensem zamierzają poprawić bezpieczeństwo na drogach, a w szczególności na skrzyżowaniach. W ramach wspólnie realizowanego projektu utworzono obszar testowy na głównej ulicy Wolfsburga. 10 sygnalizatorów zaopatrzono w urządzenie do transmisji danych z cykli świetlnych, za pośrednictwem technologii WLANp (ITS-G5) do samochodów znajdujących się w bliskiej odległości. W niedalekiej przyszłości, samochody wyposażone w system łączności z otoczeniem typu Car2X będą mogły je przetwarzać. Kierowca otrzyma informacje dzięki którym będzie mógł płynnie się poruszać, bez nagłego hamowania czy przyspieszania. Dzięki funkcji przewidywania następnych cykli świetlnych zwiększy się przepustowość ulic w obszarach zabudowanych, co skutecznie przyczyni się do poprawy bezpieczeństwa. W Wolfsburgu 2 skrzyżowania zostały wyposażone dodatkowo w ultranowoczesne czujniki do wykrywania pieszych i rowerzystów, aby zwiększyć precyzyjność wykrywania ich przez pojazdy na drodze.

Przyszłość

Obecnie wiele firm pracuje nad rozszerzeniem istniejących już standardów technologii WLANp. Za sprawą specjalnego eksperymentalnego projektu w rzeczywistym ruchu drogowym rozwija się ona niezwykle szybko i już niedługo powinna być gotowa. Rozwinięty system bezpieczeństwa na drogach będzie efektywny i niezawodny tylko wtedy, gdy infrastruktura drogowa oraz jej użytkownicy będą porozumiewać się między sobą tym samym językiem. Dlatego koncern Volkswagen i Siemens wspierają Unię Europejską w jak najszybszym opracowaniu odpowiednich procedur dotyczących systemu łączności pojazdów z otoczeniem.

 

Koncern Volkswagen zasługuje na wysokie uznanie za wprowadzanie nowoczesnych technologii do seryjnie produkowanych modeli, takich jak Golf. Dzięki technologii Car2X powstaje nowoczesny i rozbudowany system bezpieczeństwa na naszych drogach. Dzięki temu pojazdy są w stanie w niezawodny sposób zapobiegać wypadkom w sytuacjach, w których teraz kierowca lub pojazd nie dostrzegają innych użytkowników przy pomocy własnych zmysłów lub czujników, lub też zauważają ich w ostatniej chwili.