Dla wielu kierowców jest synonimem komfortu i jakości wykonania. Inni cenią w niej przestronność i funkcjonalność. Jeszcze innym do gustu przypada niebanalny design, łączący drapieżny charakter z nutą elegancji. Wszystko to sprawia, że Škoda Octavia wciąż pozostaje najpopularniejszym modelem w ofercie czeskiego producenta. Na jej sukces pracują projektanci, inżynierowie i wszyscy pracownicy marki. Jednak to klienci sprawiają, że Octavia wciąż jest numerem jeden, także w Polsce, gdzie w 2019 r. sprzedano ponad 20 tys. sztuk tego modelu. Wybory kierowców złożyły się na sukces Škody, bo w fabryce w Bladá Boleslav zjechała właśnie z linii produkcyjnej siedmiomilionowa Octavia.
Historia modelu
Historia modelu sięga 1959 r., kiedy to Octavia była ósmym samochodem w portfolio Škody. Od tego czasu model stał się bestsellerem, ikoną i sercem czeskiej marki. To właśnie on przyczynił się do przekształcenia Škody z regionalnego producenta w lidera na międzynarodowym rynku motoryzacyjnym. W 1996 r. Octavia powróciła w wielkim stylu podczas paryskiego Mondial de l’Auomobile. Równie dużą furorę zrobiła druga generacja modelu zaprezentowana publiczności podczas Salonu Samochodowego w Genewie w 2004 r. Osiem lat później przyszła pora na kolejną, trzecią generację, pokazującą zupełnie nowe oblicze czeskiej marki. Czwarta generacja zadebiutowała niespełna rok temu, w listopadzie 2019, a entuzjastom modelu zaproponowano po raz pierwszy alternatywę dla silników benzynowych i wysokoprężnych – wersję hybrydową typu plug-in.
Octavia w liczbach
Około 400 tys. egzemplarzy Octavii z 1959 r. sprzedano w ciągu 12 lat od rozpoczęcia produkcji. Ten skromny wynik szybko przebił model debiutujący w 1996, bo już rok po premierze na drogi wyjechało 61 tys. egzemplarzy, a w 1998 prawie dwa razy więcej. Po 13 latach produkcji Škoda miała już na koncie 1,44 mln sprzedanych Octavii pierwszej generacji. Jednak to właśnie druga generacja rozpoczęła produkcję w wymiarze globalnym i sprzedała się w 2,5 mln sztuk, które zjechały z taśm produkcyjnych w Czechach, Chinach i Rosji. Jej rekord o 100 tys. egzemplarzy pobiła Octavia trzeciej generacji, ale na tym nie koniec, bo wciąż jest ona produkowana.
Same zalety
Już Octavia z 1959 r. zachwycała klientów funkcjonalnością, przestronnością i nowoczesnymi technologiami. Wielki powrót w 1996 r. był celną odpowiedzią na potrzeby konsumentów, którzy szukali przestronnych limuzyn. Druga generacja, utrzymana w duchu ponadczasowej elegancji, oferowała kierowcom jeszcze więcej przestrzeni w kabinie i bagażniku. Zapewniała maksimum bezpieczeństwa dzięki wprowadzeniu systemu ABS i czterech poduszek powietrznych. Wraz z trzecią generacją do dotychczasowych zalet dołączyły zaawansowane rozwiązania z obszaru connectivity. Najnowsza Octavia czwartej generacji łączy znaną z poprzednich modeli funkcjonalność z najnowszymi technologiami z zakresu bezpieczeństwa. Cechuje się wysoką jakością wykonania, niebanalnymi kształtami i agresywną sylwetką. Jest jeszcze bardziej przestronna niż jej poprzednie wersje – słowem: (prawie) doskonała. Nic dziwnego, że jest najczęstszym wyborem współczesnych kierowców.
Po ubiegłorocznym jubileuszu w historii Octavii przyszedł kolejny ważny rok. Na 60. urodziny życzyliśmy jej, by najnowsza generacja jeszcze celniej trafiła w oczekiwania klientów. Siedmiomilionowy egzemplarz, który właśnie zjechał z linii produkcyjnej jest najlepszym podsumowaniem jej dotychczasowej historii – historii ikony motoryzacji i bestsellera w rodzinie Škody.