Dużo…
Na całym świecie, również w Polsce, pandemia koronawirusa spowodowała zaskakujący rozwój usług, z których można korzystać nie wysiadając ze swojego samochodu. Do tej pory popularnością cieszyły się jedynie lokale gastronomiczne, serwujące w takiej formie potrawy typu fastfood. Teraz możliwości jest znacznie więcej.
Drive-thru skrót od słów „drive through” to określenie obiektu usługowego, w którym każdy klient ma możliwość nabycia towaru lub usługi bez konieczności opuszczania samochodu. Pierwsze drive-thru pojawiły się w Stanach Zjednoczonych w połowie lat 20-tych XX wieku. Do obiektów prowadzących działalność tego typu należą między innymi zakłady gastronomiczne, banki, pralnie, apteki, kina i kwiaciarnie.
Gastronomia
Sukcesywnie rozwijający się model sprzedaży drive-thru bez wątpienia pomoże w utrzymaniu się na rynku wielu lokali gastronomicznych, zarówno tych mniejszych, jak i tych większych, bardziej znanych.
Inicjatywa #środynazamówienie
W celu wsparcia lokali gastronomicznych w czasach rozprzestrzeniającej się pandemii covid-19 znane marki restauracyjne przyłączyły się do akcji #środynazamówienie. Celem kampanii, trwającej już od 22 kwietnia, jest wsparcie biznesów gastronomicznych przez zachęcenie jak największej liczby klientów do zamawiania posiłków w restauracjach za pośrednictwem sprzedaży – drive thru. Do ogólnopolskiej akcji pod patronatem Związku Pracodawców HoReCa dołączyły duże sieci, tj. Burger King, Charlie Food & Friends, Costa Coffee, KFC, MAX Premium Burgers, McDonald’s, Pizza Hut, Salad Story, Starbucks, Wrap Me oraz restauracje działające lokalnie. Zamawiając w ten sposób pomagamy przetrwać licznym lokalom gastronomicznym, chroniąc miejsca pracy oraz gospodarkę. To odpowiedź na nowe wyzwania związane z koronawirusem.
Stacje benzynowe
Stacje benzynowe zarabiają najmniej na sprzedawanym paliwie. Dlatego zmuszone są do ciągłego wprowadzania nowości w celu przyciągnięcia nowych i utrzymania starych klientów. Efektem takich działań są wydłużające się kolejki do kasy, które powodują, że osoby tankujące paliwo zmuszone są długo czekać. Rozwiązaniem tego problemu są stacje drive-thru. Pierwszą taką stację benzynową uruchomiła firma Orlen w Michałowicach (trasa S8 Łódź – Wrocław). Klienci, którzy ją odwiedzają, mogą zrobić zakupy oraz zjeść smaczny posiłek nie opuszczając swojego pojazdu, składają zamówienie i odbierają je w specjalnym okienku. Zapłata za tankowanie odbywa się w specjalnych kioskach, które znajdują się na terenie stacji.
Kino samochodowe – jak to się zaczęło?
Kino samochodowe (drive-in) jest to miejsce stanowiące połączenie kina z parkingiem, przeznaczone do oglądania filmów bezpośrednio z samochodów. Pomysł ten opatentował Richard Hollingshead 6 sierpnia 1932 roku. Pierwszy seans w kinie samochodowym miał miejsce w Camden w stanie New Jersey. Była to skrócona wersja filmu Two White Arms. Mieściło ono ok. 400 pojazdów, a filmy wyświetlane były na ekranie o rozmiarze 15×12 metrów. Inwestycja pochłonęła przeszło 30 tysięcy dolarów. Za każdy samochód i za każdą osobę założyciel pobierał 25 centów. Jego kino funkcjonowało niestety tylko przez trzy lata. Jedno z największych kin w USA mieściło się w stanie Nowy Jork. Na powierzchni 11 hektarów kino miało 2,5 tysiąca miejsc dla pojazdów, dużą restaurację oraz plac zabaw dla dzieci. Obecnie w Stanach Zjednoczonych jest przeszło 300 takich kin. W 1994 roku w Polsce na osiedlu Żerań w Warszawie uruchomione zostało pierwsze kino samochodowe. Hitem kina stał się przedpremierowy pokaz filmu: Cztery wesela i pogrzeb, który otwierał działalność kina, Gliniarz z Beverly Hills 3 oraz The Flintstones z udziałem aktorów przebranych za postaci z filmu.
Kino w dobie pandemii
W ostatnich kilku tygodniach przybywa sporo kin pod chmurką, a te, które już istnieją cieszą się większą niż dotychczas frekwencją zmotoryzowanych widzów. Pod koniec maja miało miejsce wielkie otwarcie Auto Kina Wrocław. Widzowie bez wysiadania z auta mogli bezpiecznie obejrzeć największe tegoroczne hity oraz te filmy, które z powodu koronawirusa przedwcześnie zniknęły z dużego ekranu. Również Krakowskie Biuro Festiwalowe i Zarząd Infrastruktury Sportowej uruchomiło kino samochodowe znajdujące się na parkingu vipowskim przy stadionie Miejskim im. Henryka Reymana. W samochodzie mogą znajdować się maksymalnie dwie osoby. Ze względów bezpieczeństwa liczba miejsc jest ograniczona.
Leki bez wychodzenia z auta – tak możliwe
Stosunkowo niedawno rozwiązanie drive-thru zostało wprowadzone do aptek. Pacjenci podjeżdżają samochodem pod przygotowane okienko, w którym kupują lub odbierają wcześniej zamówione farmaceutyki. Rozwiązanie to w dużym stopniu sprzyja mobilnym pacjentom, którym zależy na czasie. Tego typu rozwiązania, w którym pacjent może kupić lek lub usługi bez konieczności wysiadania z samochodu szczególnie popularne są w Stanach Zjednoczonych. W Polsce wciąż jeszcze są nowością, ale powoli zdobywają coraz to większą popularność. Niestety nie każda placówka może sobie na takie rozwiązanie pozwolić, chociażby ze względu na brak miejsca, niemożność zatrudnienia większej kadry, czy po prostu brak środków finansowych na odpowiednie dostosowanie apteki do obsługi typu driver-thru.
Ciekawostka
Zaspokajanie potrzeb duchowych jest równie ważne, co zaspokajanie potrzeb fizycznych. Spowiednicy z kościoła św. Edwarda w Bowie w Stanach Zjednoczonych wzięli przykład z restauracji drive-thru i spowiadają wiernych, którzy nie wysiadają ze swoich aut. W przeważającej mierze odzew wiernych był pozytywny. A co Wy sądzicie o takiej formie spowiedzi?
W Stanach Zjednoczonych usługa driver-thru jest już normalnością i to nie tylko w przypadku lokali typu fast food. U nas w Polsce jeszcze nie, ale wszystko przed nami. Poczekajmy…specjaliści od międzynarodowego marketingu zapewniają, że również u nas zauważalna jest popularność takiej właśnie formy sprzedaży, chociażby po to, by się wyróżnić spośród innych, poszerzyć swoją ofertę i ułatwić życie stale zabieganym ludziom.