Rozmowa z ekspertem: na co zwracać uwagę kupując samochód dla firmy?

Dziś mamy dla Was wywiad. Naszym gościem jest Tomasz Michalak – kierownik sprzedaży flotowej w salonie Skoda Centrum Poznań. Pytamy Pana Tomasza m.in. o to, kiedy można mówić o flocie, na co zwracać uwagę kupując auto dla firmy oraz o szczegóły nowego programu flotowego dla małych i średnich przedsiębiorstw Skoda Biznes Expert.

Na co zwracać uwagę kupując samochód dla firmy?

Jest bardzo wiele czynników, które powinniśmy brać pod uwagę podczas wyboru auta dla firm. Przede wszystkim, ilość kilometrów, które w ciągu roku będzie ten samochód przebywał. Należy też zadać sobie pytanie, do czego ma służyć dany pojazd, czy ma przewozić tylko osoby, czy również towary. Kolejnymi takimi czynnikami są: wybór finansowania, typ polityki flotowej oraz rodzaj serwisowania.

Czym wyróżnia się oferta Skody na tle konkurencji?

Posiadamy najlepsze finansowanie jakim jest leasing operacyjny i wynajem długoterminowy.  Ten ostatni idealnie sprawdza się zarówno w przypadku właścicieli MŚP jak i większych klientów. Posiadamy też specjalny program “Biznes Expert”, w którym bierzemy udział wraz z importerem. Na tą chwilę, gwarantuje on najniższe ceny.

O jakiej ilości aut mówimy myśląc o flocie?

Definicji floty generalnie jest kilka. Ale można powiedzieć, że jeśli ktoś posiada więcej niż 3 auta możemy mówić już o flocie. Tak naprawdę, jeśli chodzi o Skodę i o ustalenia proceduralne z importerem to flota z sektora MŚP liczy zwykle od 11 do 150 pojazdów. Mianem dużej floty określa się natomiast carparki, które liczą ponad 150 sztuk.

W ofercie floty jest zapis, którego zrozumienie nie dla wszystkich jest takie oczywiste: “Nie ponosisz ryzyka związanego z wartością rezydualną i kosztami serwisowymi”. Czy może Pan wyjaśnić, co to oznacza?

To znaczy, że w przypadku naszej oferty najmu długoterminowego klient płaci miesięczną ratę i tak naprawdą nie interesuje go nic innego, żaden serwis, czy wymiana opon. Zwykle wynajem długoterminowy wynosi od 24 do 48 miesięcy. Klienci najczęściej wybierają okres 36 miesięcy i roczny przebieg, który wynosi 50 tys.km. Na podstawie właśnie tych parametrów obliczana jest wysokość raty. Jeśli klient życzy sobie dodatkową usługę np. w postaci dodatkowej zmiany opon (innej niż wynika to z okresu użytkowania) wtedy cena wzrasta. Po upływie określonego czasu, klient oddaje auto do finansującego i i wynajmuje nowe. Dlatego właśnie nie interesuje go wartość rezydualna samochodu. Po okresie wynajmu problem sprzedazy auta leży, nie po stronie klienta, ale finansującego, czyli wynajmującej go firmy.

Co w sytuacji, gdy klient będzie przemierzał więcej niż 50 tys km rocznie? Oznacza to, że sam serwisuje auto

Nie. W takim wypadku sporządza umowę, w której znajduje się zapis zawierający większą niż standardowa ilości przejechanych km. Umowa przewiduje, że klient flotowy może rozliczać się tzw. pulowaniem. Oznacza to, że jeśli ktoś ma kilka aut w carparku to może sumować liczbę kilometrów przejechanych przez wszystkie samochody. Dzięki temu ilość nadmiarowych km w jednym aucie można przenieść do puli km auta, które miało ich mniej. Standardowe umowy przewidują, że płaci się za nadbieg. Jest to rozliczane, przy rozwiązywaniu kontraktu.

Program flotowy Skody mówi o promocyjnych stawkach ubezpieczenia, jak bardzo wyróżniają się one na tle konkurencji?

W zależności od towarzystwa ubezpieczeniowego jest to między 2,5 a 3 % wartości samochodu. To oprocentowanie, które jest wyliczane w 1 roku użytkowania pojazdu. W przypadku wynajmu długoterminowego usługodawcy sami określają stawki. Są one zależne od umowy, którą podpisali z brokerami. Klienta natomiast interesuje jedynie wysokość raty.

Który model Skody cieszy się największą popularnością wśród klientów flotowych?

Skoda Octavia i Skoda Fabia, w zależności od segmentu. Jeśli chodzi o segment C plus to Octavia. W przypadku sektora B plus, jest to Skoda Fabia.

W jakiej branży pracuje większość Państwa klientów?

Na pewno duży odsetek stanowią klienci z branży FMCG. Jeśli chodzi o specyfikę naszej firmy trudno wskazać jedną domenę. Praktycznie w każdej branży, gdzie jest przedstawiciel handlowy potrzebna jest flota.

Państwa program flotowy zapewnia system do monitorowania pojazdów. Jak on działa? Czy są jakieś szkolenia dla osób, które będą z tego korzystać?

Mówimy o telematyce tak? Jeśli klient się zdecyduje, montujemy w samochodzie specjalne przyrządy do jego monitorowania. Każdy z klientów odbywa krótkie szkolenie. Nie są to skomplikowane systemy. Powiedziałbym nawet, że to kwestia zapoznania się z aplikacją. Obsługa systemów telematycznych jest naprawdę intuicyjna.

Na jaką formę finansowania najczęściej decydują się klienci?

Jeśli chodzi o mój dział flotowy 68% zamówień dotyczy form finansowania. Z tego 40% to wynajem długoterminowy, a pozostała część leasing operacyjny.