ID.3 zdobywa pięć gwiazdek w teście zderzeniowym Euro NCAP

Zgniecione maski, rozbite szyby i wgniecione drzwi – tyle pozostaje po samochodach sprawdzanych w testach Euro NCAP. Dzięki przeprowadzanym testom kierowcy wiedzą na które samochody warto zwrócić uwagę.  Zdobywając ocenę pięciu gwiazdek ID.3 kontynuuje serię dobrych rezultatów uzyskiwanych przez modele Volkswagena w testach Euro NCAP.

Euro NCAP – a co to takiego?

New Car Assessment Program, czyli organizacja, która od 1997 r. testuje poziom bezpieczeństwa samochodu podczas kolizji. Obecnie jest to najbardziej prestiżowa i opiniotwórcza instytucja. Anonimowo kupuje auta sprzedawane na terenie Europy i bierze je pod lupę w czasie crash-testów.

Najważniejszy sprawdzian

Podstawą oceny bezpieczeństwa pojazdu w Euro NCAP jest test symulujący zderzenie czołowe. Inżynierowie starają się jak najbardziej realnie oddać rzeczywistą kolizję w warunkach laboratoryjnych. Podczas badania samochód uderza z prędkością 64 km/h w pokrytą deformowalnym aluminium barierę. Taka kolizja symuluje zderzenie czołowe dwóch samochodów o podobnej masie, jadących z prędkością 55 km/h. Kolejną ważną próbą, którą przechodzi auto, jest zderzenie boczne z ruchomą platformą. Uderza ona w drzwi nieruchomego pojazdu z prędkością 50 km/h. Ponadto inżynierowie wykonują szereg testów symulujących wypadki z udziałem pieszych.

Najwyższa ocena dla I.D.3

Rezultat testów wraz z wideorelacją są udostępniane na stronie Euro NCAPP*. By ułatwić odbiór złożonych wyników każdego z badań organizacja przedstawia swoją opinię w pięciostopniowej skali. Najwyższa ocena, jaką może otrzymać samochód po przejściu testów zderzeniowych Euro NCAP, to pięć gwiazdek. Są one przyznawane autu na 6 najbliższych lat. Nasz Volkswagen zdał go śpiewająco. Testy zderzeniowe wykazały 87% wynik w kategorii “ochrona dorosłego” oraz 89% przy ochronie dzieci. Ocenie podlegała też ochrona niechronionych uczestników ruchu 71% oraz systemy wspomagające, które osiągnęły próg 88%.

Rezultat testów zderzeniowych elektrycznego Volkswagena ID.3

Ochrona dorosłych: 87% – jest ok!
Oceny ochrony dorosłych pasażerów Euro NCAP dokonuje min. na podstawie wyników zderzenia czołowego i bocznego, skutków jakie pojawiają się w wyniku przewrócenia się pojazdu oraz ocenę środków umożliwiających podjęcie szybkiej akcji ratowniczej i sprawnego wydobycia pasażerów z wnętrza auta.

Ochrona dzieci: 89% – dobry, nawet bardzo dobry wynik!
Ocena bezpieczeństwa naszych pociech uwzględnia następujące aspekty: ochronę podczas zderzenia czołowego i bocznego, możliwość zamontowania różnej wielkości fotelików oraz obecność wyposażenia pozwalającego na odpowiedni i bezpieczny przewóz młodych pasażerów.

Ochrona niechronionych uczestników ruchu: 71%
Całkiem dobrze…budowę auta pod kątem ochrony pieszych oceniono na 26 z 36 możliwych punktów.  Euro NCAP dość pozytywnie oceniło działanie systemów zapobiegających kolizjom z pieszymi oraz rowerzystami, odjęło natomiast kilka punktów za brak wykrywania obiektów znajdujących się za samochodem.

Systemy wspomagające: aż 88%
Oprócz bezpieczeństwa pasażerów Euro NCAP sprawdza jak skutecznie działają automatyczne systemy hamowania i czy w razie kolizji odpowiednio chronią wszystkich uczestników ruchu drogowego. Dużą wagę przywiązują także do seryjnego wyposażenia pojazdu w systemy asystujące. W każdej wersji wyposażenia prezentowanego przez nas elektryka znajduje się system Lane Assist, który ma za zadanie utrzymać samochód na wybranym pasie ruchu, a także system monitorowania przestrzeni przed autem Front Assist z funkcją awaryjnego hamowania. Systemy wsparcia kierowcy niezawodnie poprawią bezpieczeństwo Waszej jazdy. I tak dla przykładu: asystenta pasa ruchu oceniono na 3,5 z 4 możliwych do uzyskania punktów, aktywny tempomat natomiast na 2,7 punktów w 3-stopniowej skali, utrzymywanie dystansu od poprzedzających pojazdów na 5 z 6 możliwych do uzyskania, a monitorowanie zachowania kierowcy i pasażerów na 3 punkty w 3-stopniowej skali.

ID.3 to pierwszy model niemieckiego koncernu, w którym montuje się Center-Airbag, zapewniający ochronę osób siedzących na fotelach z przodu. W czasie uderzenia w bok auta zapobiega on wzajemnemu uderzeniu się kierowcy oraz pasażera głowami.

Specjaliści Euro NCAP przyznali prezentowanemu Volkswagenowi wysokie oceny we wszystkich kategoriach testowych: w dziedzinie ochrony dorosłych pasażerów, dzieci oraz niechronionych uczestników ruchu, jak również pod względem wyposażenia w systemy asystujące. Zdobywając ocenę pięciu gwiazdek ID.3 kontynuuje serię dobrych rezultatów uzyskiwanych przez inne wcześniejsze modele koncernu VW w testach Euro NCAP.

Kilka lat temu po raz kolejny zaostrzono kryteria, według których przeprowadza się testy, ocenia seryjne wyposażenie w liczne systemy asystujące, a także dokonuje weryfikacji poziomu bezpieczeństwa biernego nowych pojazdów.

* https://www.euroncap.com/en/results/vw/id.3/41119