Automat czy skrzynia manualna?

Zwolenników automatycznej skrzyni biegów jest zapewne tyle samo, co ich przeciwników. Wiele osób uważa, że automat odbiera przyjemność w pełni samodzielnego prowadzenia samochodu i rozleniwia kierowcę. Inni twierdzą, że jeśli ktoś raz spróbuje jazdy z automatyczną skrzynią biegów, już nigdy nie wróci do tej pierwszej.
Na jaką skrzynię postawić? Przeczytajcie!

Jak działa manualna skrzynia biegów?

Aby zmienić przełożenie kierowca musi za każdym razem wcisnąć sprzęgło oraz przesunąć drążek zmiany biegów. Powoduje to sprzęganie ze sobą odpowiednich kół zębatych tzn. koła napędzającego, osadzonego na wałku sprzęgłowym z kołem napędzanym na wałku pośrednim. W skrzyni manualnej wszystkie koła zębate są ze sobą połączone za pomocą synchronizatorów, czyli sprzęgieł cierno–zębatych. Włączenie jednego biegu powoduje całkowite rozłączenie poprzedniego. Dla prawidłowego działania przekładni manualnej bardzo ważna jest odpowiednia ilość oleju w skrzyni. Należy go wymieniać co około 100 tysięcy przejechanych kilometrów. Warto troszczyć się również o kondycję kół zębatych, ponieważ niewłaściwe funkcjonowanie nawet jednego koła może odbić się na żywotności skrzyni.

Zalety manualnej skrzyni biegów

Największą zaletą manualnej skrzyni biegów jest większa trwałość w porównaniu do skrzyni automatycznej oraz sporo tańsza naprawa w przypadku awarii. Warto pamiętać jednak, że na awaryjność skrzyni biegów ogromny wpływ ma sposób jej eksploatacji przez kierowcę. Za wyborem samochodu z manualną skrzynią biegów przemawia również jego niższa cena. Auto tej samej marki i o takich samych parametrach wyposażone w skrzynię manualną jest tańsze o kilkanaście procent od tego samego modelu, tylko z automatem.

Automatyczna skrzynia biegów

W Europie samochody z automatyczną skrzynią biegów zaczęły się pojawiać na początku lat 50-tych. W 1952 roku wprowadził je Rolls-Royce, a w 1961 Daimler-Benz. Skróty pozycji dźwigni i ich układ (P-R-N-D) ustalono już pod koniec lat 60-tych. Po około dekadzie wprowadzono sterowanie elektryczne i elektroniczne oraz kolejne przełożenia.

Zalety automatycznej skrzyni biegów

Największą zaletą, według jej zwolenników, jest wygoda podczas kierowania pojazdem. Jadąc po zatłoczonym mieście z dużą ilością świateł unikacie częstej zmiany biegów, koncentrując się z należytą uwagą na otoczeniu. Co się z tym wiąże? Zwiększa się bezpieczeństwo wszystkich uczestników ruchu drogowego.

Automatyczna skrzynia to rozwiązanie idealne dla niezbyt doświadczonych kierowców oraz takich, którzy za kierownicę wsiadają bardzo rzadko. Eliminuje część błędów popełnianych przez prowadzących, tzn. nie dopuszcza do zgaśnięcia silnika przy ruszaniu oraz rozwiązuje problemy z niedopasowaniem biegów do wymaganych obrotów silnika.

Rozwój technologiczny sprawia, że automatyczne skrzynie biegów są coraz lepsze, bardziej niezawodne i dostępne praktycznie w każdej klasie oferowanych na rynku samochodów – od pojazdów miejskich, aż po limuzyny klasy premium. Nic więc dziwnego, że automaty cieszą się coraz większą popularnością na polskim rynku.

 

Niewątpliwie podczas jazdy w zatłoczonym mieście skrzynia automatyczna przeważa nad przekładnią manualną. Unikacie częstej zmiany biegów, ponieważ skrzynia robi to wszystko za Was. Ponadto w przekładniach automatycznych nie występuje sprzęgło, dlatego jadąc w korku dajecie odpocząć lewej nodze. Wasza rola ogranicza się jedynie do kierowania i operowania pedałem gazu oraz hamulca. Jeżeli jednak lubicie mieć pełną kontrolę nad pojazdem, zdecydowanie lepiej będzie, gdy wybierzecie auto z manualną skrzynią biegów.